Noord-Korea wil geen 'nutteloze' top met VS
PYONGYANG (ANP/AFP/RTR) - Een nieuwe top tussen Noord-Korea en de Verenigde Staten is "nutteloos" tenzij de Amerikanen nieuwe concessies doen om het nucleaire overleg vlot te trekken. Dat zei een Noord-Koreaanse topfunctionaris nadat president Donald Trump had gehint op een nieuwe ontmoeting met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un.
Trump en Kim hebben elkaar meerdere keren ontmoet sinds juni vorig jaar. Toch lijkt de afgelopen maanden weinig vooruitgang te zijn geboekt in het overleg tussen hun landen. Pyongyang heeft de VS tot het einde van het jaar gegeven om met een nieuw voorstel te komen.
De president riep Kim zondag per tweet op "een deal te sluiten" en sloot het bericht af met "zie je snel". Noord-Korea reageert daar nu koeltjes op. Topfunctionaris Kim Kye Gwan klaagde volgens staatspersbureau KCNA dat de VS "tijd rekken terwijl ze doen alsof ze iets bereikt hebben".
"We gaan de president van de VS niets geven om over op te scheppen omdat we daar niets voor terug hebben gekregen ", aldus de functionaris. De VS eisen dat de Noord-Koreanen hun nucleaire- en raketprogramma ontmantelen. Het regime van Kim wil af van de zware sancties waar het onder gebukt gaat.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
23 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden