Noord-Korea wil geen 'nutteloze' top met VS
PYONGYANG (ANP/AFP/RTR) - Een nieuwe top tussen Noord-Korea en de Verenigde Staten is "nutteloos" tenzij de Amerikanen nieuwe concessies doen om het nucleaire overleg vlot te trekken. Dat zei een Noord-Koreaanse topfunctionaris nadat president Donald Trump had gehint op een nieuwe ontmoeting met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un.
Trump en Kim hebben elkaar meerdere keren ontmoet sinds juni vorig jaar. Toch lijkt de afgelopen maanden weinig vooruitgang te zijn geboekt in het overleg tussen hun landen. Pyongyang heeft de VS tot het einde van het jaar gegeven om met een nieuw voorstel te komen.
De president riep Kim zondag per tweet op "een deal te sluiten" en sloot het bericht af met "zie je snel". Noord-Korea reageert daar nu koeltjes op. Topfunctionaris Kim Kye Gwan klaagde volgens staatspersbureau KCNA dat de VS "tijd rekken terwijl ze doen alsof ze iets bereikt hebben".
"We gaan de president van de VS niets geven om over op te scheppen omdat we daar niets voor terug hebben gekregen ", aldus de functionaris. De VS eisen dat de Noord-Koreanen hun nucleaire- en raketprogramma ontmantelen. Het regime van Kim wil af van de zware sancties waar het onder gebukt gaat.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
1 dag geleden