Noord-Holland wil nieuw volkslied
HAARLEM (ANP) - Het volkslied van Noord-Holland is zo onbekend dat het aan vernieuwing toe is, vindt een meerderheid van Provinciale Staten. Het wordt tijd voor een "eigentijds en aansprekend" volkslied dat Noord-Hollandse bestuurders en volksvertegenwoordigers met trots willen zingen, staat in een maandag aangenomen voorstel van het CDA, mede ingediend door GroenLinks, ChristenUnie en 50PLUS.
Noord-Holland was de laatste provincie die een volkslied kreeg, in 2000. Het heeft als eerste zin: "Noord-Holland ik houd van het groen van je wei, het zwart-wit en rood van je koeien." Het lied is gebaseerd op een tekst uit 1950.
Niemand kent dat volkslied en velen willen wat anders, zei initiatiefnemer Dennis Heijnen (CDA). "En dat terwijl we een zichtbare provincie willen, cultuur belangrijk vinden en barsten van het muzikale talent." Het is niet de bedoeling dat het al te veel gaat kosten, tekende hij aan. Van de 50 aanwezige Statenleden stemden er 33 voor en 17 tegen. De BBB is voorstander, maar bijvoorbeeld de PVV niet.
'Lastig te zingen'
Het huidige lied is volgens commissaris van de Koning Arthur van Dijk "lastig om te zingen, laat staan om de tekst uit het hoofd te leren". De commissaris staat zeer sympathiek tegenover het idee om een werkgroep een opdracht te laten formuleren voor Noord-Hollandse muzikanten.
Die moeten dan een aansprekend volkslied componeren "waarin de grote diversiteit van de provincie Noord-Holland en haar inwoners aan bod komen". Dat moet ook een impuls geven aan de muzikale cultuur in de provincie en "de zichtbaarheid van de provinciale bestuurslaag". Het lied kan bijvoorbeeld ten gehore worden gebracht bij de Willem Arondeuslezing of het provincieconcert.
Gerard Joling
Volgens de indieners is er in Noord-Holland veel bekend en onbekend muzikaal talent dat kan bijdragen aan een nieuw volkslied. JA21 had wat twijfels over aandacht voor diversiteit in het te componeren lied. Om dat te ondervangen opperde de VVD Gerard Joling in te schakelen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
1 dag geleden