Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Noodsituatie in horeca is nog niet voorbij'

'Noodsituatie in horeca is nog niet voorbij'

AMSTERDAM (ANP) - Ondernemers in de horeca hebben voor het eerst perspectief op betere tijden, nu het kabinet een geleidelijke verlichting van de coronamaatregelen heeft aangekondigd. Maar voor veel cafés of restaurants zit een heropening er nog niet in, dus blijft de kans op faillissementen en banenverlies in de sector groot. Aanvullende steunmaatregelen blijven daarom nodig, vindt Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Het kabinet kondigde aan dat horecagelegenheden vanaf 1 juni op terrassen weer gasten mogen ontvangen. Ook binnen zijn gasten weer welkom, mits ze hebben gereserveerd. Een maand lang geldt een maximum voor groepen van 30 personen, maar mogelijk versoepelt het kabinet die bovengrens naar 100 personen na 1 juli.

KHN waarschuwt dat die beperkingen betekenen dat veel horecazaken nog lange tijd deels dicht moeten blijven. Ook is de bezetting minder als iedereen anderhalve meter afstand moet houden. De branche is dan ook nog in gesprek met het kabinet over extra steunmaatregelen. Over de uitkomst is voorzitter Robèr Willemsen optimistisch.

"Ik heb de stellige indruk dat het kabinet inmiddels duidelijk voor ogen heeft met welke gigantische financiële uitdagingen horecaondernemers te maken hebben", zegt Willemsen. "Als het aan ons ligt, gaan we er gezamenlijk voor zorgen dat horecaondernemers gecompenseerd worden op een manier die recht doet aan het ondernemerschap en de branche waarin wij werken."

Meer uit Binnenland

COA: asielopvang blijft overbelast, streven naar stabiele opvang

DEN HAAG (ANP) - De druk op de asielopvang blijft onverminderd hoog, de opvang is overbelast en blijft afhankelijk van noodlocaties. De oplossing ligt in stabiele opvang: locaties die voor langere tijd in een gemeente blijven, en die niet ineens dicht moeten als er minder opvang nodig is. De azc's van morgen zijn onderdeel van de samenleving. Dat stelt het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) in zijn Stand van de Uitvoering 2025.

1 uur geleden
Twee doden aangetroffen in woning Groningse Meerstad

MEERSTAD (ANP) - In een woning aan de Meerhoven in het Groningse Meerstad heeft de politie twee doden aangetroffen. Er is een onderzoek gestart naar de omstandigheden waaronder beide personen zijn overleden, zo laat de politie weten in een bericht op X.

4 uur geleden
Aangetroffen lichaam in uitgebrand huis in Rijen is van bewoner

RIJEN (ANP) - Het lichaam dat woensdag werd aangetroffen in de uitgebrande woning in Rijen is van de bewoner van het pand. Dat meldt burgemeester Derk Alssema van de gemeente Gilze en Rijen op Instagram. Het gaat om Kees, een inwoner die in het Brabantse dorp bekendstond als een "kleurrijke man", zoals de burgemeester hem omschrijft. "Iedereen kent Kees en Kees kende iedereen."

10 uur geleden
Provincie: geen laagvliegroutes vanaf Lelystad boven Gelderland

ARNHEM (ANP) - Volgens het Gelderse provinciebestuur komen er definitief geen laagvliegroutes voor vakantievluchten vanaf Lelystad Airport over Gelderland. Die garantie is vanuit het Rijk aan de provincie gegeven, zegt gedeputeerde Klaas Ruitenberg (SGP). Ruitenberg kon op vragen van Statenleden nog niet zeggen of de overheid dezelfde definitie voor laagvliegen hanteert als de provincie. Hij zei toe dit snel te gaan uitzoeken.

10 uur geleden
Koning erkent oorlogsleed tijdens diner met Japanse keizer

AMSTERDAM (ANP) - Koning Willem-Alexander heeft woensdagavond de eeuwenoude vriendschap met Japan benadrukt, maar ook stilgestaan bij een "pijnlijke episode", de Tweede Wereldoorlog. Hij benoemde onder meer dat "ons gedeelde verhaal ook bitterheid omvat". "Diepe wonden die toen zijn geslagen, werken ook in de generaties erna door", zei de koning tijdens het staatsbanket met de Japanse keizer Naruhito.

10 uur geleden
Bertram: seintje bij einde zomerticket besproken met NS

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Annet Bertram (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met de NS besproken dat mensen die een zomerabonnement hebben afgesloten een seintje krijgen als dit bijna afloopt, zodat ze er niet aan vastzitten. "Er is ook aandacht voor", aldus de bewindsvrouw tijdens een tweeminutendebat over het spoor.

12 uur geleden
Hardloopevenementen nemen hittemaatregelen, zelfs een geschrapt

DEN HAAG (ANP) - Vanwege de hitte nemen diverse hardloopevenementen die de komende dagen in het land worden gehouden maatregelen. De organisatie van de Vuurtorenloop in Hoek van Holland heeft zelfs besloten het evenement vrijdag helemaal te schrappen.

13 uur geleden