Noodopvang asielzoekers Ter Apel in studentencomplex Groningen
GRONINGEN (ANP) - De crisisopvang voor asielzoekers in Groningen komt in studentenhuisvestingscomplex The Village aan de Peizerweg. De opvang gaat vrijdag open en moet onderdak bieden aan tachtig tot honderd asielzoekers uit onder andere Syrië, Eritrea, Somalië, Iran, Irak en Jemen. Naar verwachting blijven de asielzoekers zo'n drie maanden in de opvang in afwachting van plaatsing in een regulier asielzoekerscentrum.
Het gaat om een leegstaande verdieping boven de gemeenschappelijke ruimte van het studentencomplex die af en toe wordt gebruikt voor extra piekopvang van studenten. Dat is nu niet aan de orde waardoor de verhuurder de verdieping beschikbaar kon stellen voor de opvang van asielzoekers, vertelt een woordvoerder van de gemeente. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) is nu druk bezig om wandjes te plaatsen en de ruimte verder gereed te maken voor de komst van de asielzoekers.
Groningen geeft met het openen van de opvang gehoor aan een oproep van het COA aan gemeenten om extra tijdelijke opvanglocaties in te richten vanwege de drukte in het aanmeldcentrum in Ter Apel. "De gemeente Groningen vindt het belangrijk om een bijdrage te leveren aan een menswaardige opvang van asielzoekers en geeft daarom graag gehoor aan dit verzoek", aldus de gemeente.
Stadskanaal
Ook de Groningse gemeente Stadskanaal schiet Ter Apel te hulp. Daar komen verwarmde tenten te staan waar plek is voor tweehonderd vluchtelingen. Deze tijdelijke opvang is naar verwachting donderdag klaar voor gebruik. De tenten staan er tot eind januari.
Omwonenden en studenten die in The Village wonen, zijn per brief op de hoogte gebracht. Het COA is verantwoordelijk voor het beheer van de opvang en is het aanspreekpunt voor alle ondernemers en particulieren in de omgeving van de locatie.
Het COA laat weten blij te zijn met de nieuwe noodopvang. "Daar zijn we heel erg mee geholpen. Maar het is geen structurele oplossing", reageert een woordvoerder. Hij zegt dat het COA er alles aan doet om te voorkomen dat mensen buiten in het gras hoeven te slapen. "Die wil je in deze omstandigheden niet buiten hebben. De nood blijft hoog. Als gemeenten niet bijspringen, dan blijft deze situatie nog bestaan."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
27 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 uur geleden