Noodkreet Eindhovense burgemeester Dijsselbloem over asielopvang
EINDHOVEN (ANP) - Burgemeester Jeroen Dijsselbloem (PvdA) van Eindhoven uit in een brief aan de gemeenten in het zuidoosten van Brabant een noodkreet over de opvang van vluchtelingen in de regio. Die is ver beneden de maat, blijft achter bij de opvang die voor dit jaar is afgesproken, stelt hij in zijn schrijven. Volgens Dijsselbloem is de regio rond Eindhoven "één van de slechtst presterende regio's in het hele land" waar het gaat om het zorgen voor opvangplekken voor Oekraïners.
Per 1 juli zou de regio Brabant Zuidoost 3752 opvangplekken voor Oekraïners bieden, maar op 25 oktober 2023 waren er niet meer 3064 ook daadwerkelijk gerealiseerd. Nu het aantal vluchtelingen uit Oekraïne toeneemt, zou de regio per 1 februari 2024 4060 opvangplekken moeten aanbieden voor vluchtelingen uit dat land, aldus Dijsselbloem.
Ook wordt er te weinig voor asielzoekers gedaan, vindt Dijsselbloem. "Van de 2953 opvangplekken die we per 1 januari 2024 moeten bieden, zijn er op dit moment pas zo'n 700 plekken gerealiseerd, exclusief de locatie in Budel." In Budel ligt een azc. "Er zijn daarnaast zo'n 700 plekken openbaar in voorbereiding. Dit betekent dat er nog ruim 1600 (structurele) asielopvangplekken gerealiseerd dienen te worden in onze regio. Ik vraag u om (opnieuw) alle mogelijkheden te verkennen binnen uw gemeente en subregio om deze locaties te vinden en te realiseren."
Huisvesten
Om de doorstroom van asielzoekers te versnellen zouden ook statushouders sneller aan een woning moeten komen. "De uitvoering van onze wettelijke taak om statushouders te huisvesten blijft momenteel fors achter. Inclusief achterstanden is de regionale opgave in de tweede helft van 2023 om 1411 statushouders te huisvesten. Per 1 november zijn er in onze regio slechts 470 statushouders gehuisvest. De prestaties verschillen aanzienlijk per individuele gemeente. Feit blijft dat vrijwel alle gemeenten in onze regio ook hier een stevige extra inspanning op dienen te leveren richting het einde van dit jaar."
Dijsselbloem roept gemeenten op creatieve oplossingen te bedenken, "van leegstandsbeheer, kantoortransformatie en (verplaatsbare) flexwoningen, tot het slim benutten van (tijdelijk) beschikbare grond, bedrijventerreinen, vakantieparken en hotels".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
11 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden