Nog twee poederbrieven aangetroffen in Amsterdam, totaal nu op 11
ROTTERDAM/AMSTERDAM (ANP) - Op nog eens twee plekken in Amsterdam zijn poederbrieven gevonden. Daarmee komt het totaal aantal plekken waar een poederbrief is bezorgd op 11. Dat gebeurde verspreid over het land.
De laatste brieven zijn gevonden op een locatie aan de Basisweg en op een locatie aan het Dijselhofplantsoen, aldus de politie. Ook hier raakte niemand gewond.
De politie in Amsterdam trof eerder bij twee kantoorpanden en twee hotels dit soort post aan. Ook bij een drukkerij van DPG Media in het Brabantse Best werd een poederbrief gevonden, evenals bij het Ikazia Ziekenhuis en een pand van de Persgroep aan het Delftseplein in Rotterdam. Daarnaast is bij de uitgever van het Nederlands Dagblad in Amersfoort en bij een pand op een industrieterrein in Utrecht een brief bezorgd.
Welke stof
Welke stof er precies in de brieven zat, is niet bekendgemaakt. Ook is niet duidelijk wie ze heeft verstuurd en met welk doel. De politie onderzoekt of er een verband is tussen de zaken.
In Amsterdam ging het eerder om een bedrijfsverzamelgebouw aan de Jacob Bontiusplaats, waar onder meer de redacties zitten van DPG-kranten Het Parool, Trouw en de Volkskrant. Ook bij een kantoorpand aan de Overschiestraat - volgens de politie geen mediabedrijf - werd een poederbrief bezorgd, evenals bij hotels aan de Spuistraat en het Kattengat.
Klantenservice
Volgens een woordvoerster van DPG lijkt het erop dat de brieven niet aan de redacties waren gericht. Ze waren geadresseerd aan de klantenservice. Het mediabedrijf gaat aangifte doen.
Het Ikazia Ziekenhuis Rotterdam liet aan het begin van de middag weten dat er geen gevaar is geweest voor bezoekers en dat die dus gewoon welkom zijn. In de Maasstad kreeg de politie later op de dag nog een tweede melding over een poederbrief. Die werd bezorgd bij een pand waarin de Persgroep is gevestigd aan het Delftseplein. "De nog onbekende stof is veiliggesteld", aldus de politie.
Geen gevaarlijke stof
De brief bij de uitgever van het Nederlands Dagblad in Amersfoort bevatte geen gevaarlijke stof. De medewerker die het poststuk opende schrok van de bedreigende situatie, maar handelde adequaat, schrijft hoofdredacteur/directeur Sjirk Kuijper. Hij laat weten dat de directie aangifte heeft gedaan.
De politie meldt dat de brieven in Amersfoort en Utrecht in veiligheid zijn gesteld. "Er wordt onderzocht of er een verband is met de brieven in andere delen van het land."
Meer uit Binnenland
ECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.
50 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.
1 uur geledenARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de tweede golf van coronabesmettingen in het najaar van 2020 begonnen de spanningen in het kabinet, zei oud-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem zijn er "vast en zeker lelijke woorden gebruikt", maar kwam het kabinet altijd tot beleid dat door iedereen gedragen werd.
4 uur geleden