Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nog steeds te veel grote grazers in Oostvaardersplassen

Nog steeds te veel grote grazers in Oostvaardersplassen

LELYSTAD (ANP) - Staatsbosbeheer denkt de komende jaren nog nodig te hebben om het aantal grote grazers in de Oostvaardersplassen terug te brengen naar de gewenste stand van maximaal elfhonderd dieren. Er lopen nog honderden edelherten meer dan gewenst in het natuurgebied en er zijn ook nog veel te veel konikpaarden. De jacht ligt nu stil, omdat het broedseizoen is aangebroken, aldus de natuurbeheerder.

Enkele jaren geleden ontstond grote ophef over de toestand van de dieren in het natuurgebied. Het was ooit de bedoeling dat het wild zichzelf zou reguleren in het Europese vogelreservaat. Er zou niet gejaagd worden. Maar de aantallen dieren namen heel snel toe, zodat er aan het eind van de winter niet meer voldoende voedsel was. Na veel onderzoeken en debat is toen besloten dat beheerder Staatsbosbeheer toch actief dieren zou gaan afschieten om de wildstand op peil te houden. Daar is de dienst nu mee bezig.

In de afgelopen wintermaanden zijn ruim 1200 edelherten afgeschoten. Dat zijn er zo'n 700 te weinig om een maximaal aantal van 500 dieren te bereiken. Ruim 150 konikpaarden kregen de kogel, maar dat hadden er 120 meer moeten zijn. Bij de heckrunderen lopen op dit moment ongeveer 40 dieren te veel rond.

Staatsbosbeheer

Volgens Staatsbosbeheer was aan het begin van de afschotperiode in november vorig jaar al duidelijk dat het niet zou gaan lukken om voldoende grazers te doden. Daarvoor lopen er nog te veel dieren rond. Het weer is niet altijd geschikt om te jagen en er zijn ook veel werkzaamheden in het natuurgebied, dat grotendeels opnieuw wordt ingericht. Eind oktober wordt geteld hoeveel herten, paarden en koeien er in het komende seizoen moeten worden afgeschoten. Hun aantal is dan ondertussen door geboortes weer toegenomen.

Meer uit Binnenland

Kapitein fatale aanvaring Waddenzee in hoger beroep vrijgesproken

LEEUWARDEN (ANP) - De kapitein van de snelboot Tiger die betrokken was bij een dodelijk ongeluk op de Waddenzee in oktober 2022 is in hoger beroep vrijgesproken. Volgens het gerechtshof in Leeuwarden kan niet worden bewezen dat de verdachte zich dusdanig onvoorzichtig heeft gedragen dat hij schuldig is.

7 minuten geleden
Vanaf donderdag code geel om verwachte hitte

DE BILT (ANP) - De komende dagen wordt het steeds warmer en daarom geldt donderdag en vrijdag code geel voor het hele land, behalve de Wadden. Het KNMI zegt dat er kans is op aanhoudend warm weer, met een hoge luchtvochtigheid en een hogere nachttemperatuur. Vanaf donderdag 10.00 uur is in het hele land ook het Nationaal Hitteplan van kracht.

1 uur geleden
Oprichter OMT-tegenhanger: OMT zat niet op ons te wachten

DEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT) had tijdens de coronacrisis weinig zin in de "gevraagde en ongevraagde" kritiek van het zogeheten 'Red Team', dat was opgericht om het OMT scherp te houden. Dat zei viroloog Amrish Baidjoe, een van de oprichters van het Red Team, tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquête over het coronavirus.

2 uur geleden
Tielen kan kritiek op wet voor veiliger onderwijs niet wegnemen

DEN HAAG (ANP) - Een groot deel van de Tweede Kamer is ook na antwoorden van staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs) nog steeds erg kritisch over het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Vooral oppositiepartijen vroegen aan de VVD-bewindsvrouw of het wetsvoorstel de veiligheid wel gaat verbeteren en of het geen "papieren tijger" is.

2 uur geleden
Wet in de maak tegen hoge prijzen en overbehandeling dierenarts

DEN HAAG (ANP) - Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat dierenartsen baasjes niet op kosten jagen door dieren onnodig veel te behandelen en dure medicijnen voor te schrijven. Staatssecretaris Silvio Erkens (o.a. Diergezondheid) schrijft in een Kamerbrief dat hij de komende periode werkt aan een voorstel.

2 uur geleden
Hitteplan geldt vanaf donderdag vanwege warm weer

BILTHOVEN (ANP) - Vanaf donderdag is vanwege het warme weer het Nationaal Hitteplan van kracht in het hele land. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag na overleg met het KNMI.

2 uur geleden
Epidemioloog: vorming kritische OMT-tegenhanger geen lichte keuze

DEN HAAG (ANP) - Het was volgens epidemioloog Amrish Baidjoe "geen lichte beslissing" om het zogeheten 'Red Team' op te richten tijdens de coronacrisis. Dat team, bestaande uit wetenschappers met verschillende achtergronden, gaf als tegenhanger van het Outbreak Management Team "gevraagd en ongevraagd" kritiek op het coronabeleid.

3 uur geleden