Nog drie bezetters in Sterrebos bij VDL Nedcar
BORN (ANP) - In het bos naast VDL Nedcar in Born zitten dinsdag nog maar drie bezetters in de bomen. Twee vertrokken in de nacht van maandag op dinsdag. Twee activisten die de vertrekkers probeerden af te lossen, werden aangehouden bij hun poging het bos binnen te gaan, liet een woordvoerster van de actiegroep Red het Sterrebos weten. Vooralsnog blijven de drie overgebleven bezetters waar ze zijn.
De bezetting van het bos begon afgelopen vrijdag en is volgens de actiegroep een zware beproeving voor de mensen in hun hangmatten. Niet alleen het weer speelt de actievoerders parten. Ook zouden ze gaandeweg worden afgelost, maar eigenaar VDL heeft het bos zondag afgegrendeld met grote hekken. Activisten proberen 's nachts het bos binnen te dringen om bezetters af te lossen. In totaal zijn onder meer bij die pogingen 21 mensen gearresteerd en kregen ze een gebiedsverbod.
De actie begon met 27 bezetters, maar elke dag gaven er mensen op, deels door vermoeidheid, deels wegens verplichtingen elders. De mensen die volhardden hadden te lijden van regen, wind en kou, waartegen hun provisorisch gemaakte plastic zeilen rond hun hangmatten maar matig bescherming bieden.
Dinsdagmiddag demonstreren de 4200 werknemers van Nedcar vóór de kap van het Sterrebos om uitbreiding van de fabriek mogelijk te maken. De actie wordt gesteund door de vakbonden. Red het Sterrebos is niet tegen uitbreiding van de fabriek, maar zegt dat daarvoor alternatieven zijn zodat het bos kan worden gespaard.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
47 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden