Nog acht mensen vast na 'grof geweld' rond protest in Den Haag
DEN HAAG (ANP) - Na de rellen in Den Haag van zondag rond een (verboden) demonstratie tegen de coronamaatregelen zitten nog acht mensen vast, meldt de politie dinsdagmiddag.
Volgens burgemeester Johan Remkes is in het gebied rond station Den Haag CS en het Malieveld "grof geweld" tegen de politie gebruikt. Er waren rond de 425 aanhoudingen. In 400 gevallen ging het om mensen die ondanks diverse vorderingen niet weg wilden gaan; 25 aanhoudingen waren wegens openlijke geweldpleging. Namens het college van B en W spreekt Remkes in een brief aan de gemeenteraad waardering uit voor "het professionele optreden" van de politie.
Volgens de waarnemend burgemeester werden een oproep tot beëindiging van de demonstratie én de afstandsregels meermaals genegeerd. Ook werden herhaalde bevelen van de politie om te vertrekken of zich in een bepaalde richting te begeven genegeerd. "Dit was onverantwoord gedrag van mensen die zeggen te demonstreren voor behoud van (grond)rechten en persoonlijke vrijheid, terwijl zij tegelijkertijd de basisafspraken binnen onze rechtsstaat niet respecteren en daarmee anderen in gevaar hebben gebracht."
'Een bijzonder zorgelijke ontwikkeling'
"Dit klemt te meer", vervolgt Remkes, "omdat er aanwijzingen waren dat onruststokers de openbare orde en veiligheid in gevaar wilden brengen. Helaas is dit laatste ook aan de orde geweest. Dit is een bijzonder zorgelijke ontwikkeling die niet kan worden getolereerd."
De burgemeester stelt dat iedereen die aan de demonstratie deelnam daar niet had mogen zijn. "Hun aanwezigheid was rechtstreeks in strijd met een, nota bene door de rechter bekrachtigd, verbod en daarmee strafbaar."
Meer uit Binnenland
MEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
6 minuten geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
2 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
5 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
8 uur geleden