Nobelprijswinnares: techsector moet meer doen tegen desinformatie
MANILLA (ANP) - Grote techbedrijven moeten wereldwijd meer doen om verspreiding van misleidende berichten en het doorgeven van desinformatie te voorkomen. Dat zei Nobelprijswinnares Maria Ressa in een interview met persbureau Bloomberg. De Filipijnse, die onlangs de Nobelprijs voor de Vrede kreeg uitgereikt, haalde in het vraaggesprek ook uit naar Facebook. Het Amerikaanse bedrijf is volgens haar "vooringenomen tegen feiten".
Ressa zei in het vooraf opgenomen interview voor Bloomberg Live's Equality Summit dat het steeds lastiger wordt om feiten en fictie te onderscheiden. "Dit is alsof er een atoombom is ontploft in ons informatie-ecosysteem", aldus Ressa. "Hoe stoppen we de geest terug in de fles? Ik denk wetgeving, dat is het eerste."
Ressa noemde de Online Safety Bill van het Verenigd Koninkrijk als een voorbeeld van regelgeving die technologiebedrijven meer verantwoordelijk maakt. Ze waarschuwde echter dat het aannemen van dergelijke wetten jaren kan duren.
Ressa riep Facebook op om zijn nieuwsfeeds aan te passen. Volgens haar is het noodzakelijk om geloofwaardige bronnen in de Filipijnen tijdig voor de presidentsverkiezingen van mei 2022 aandacht te geven. "We zullen geen eerlijke verkiezingen hebben zonder de juiste feiten", zei ze. "Onze democratie staat op het spel."
Facebook staat in de VS opnieuw in de belangstelling nadat een klokkenluider had beweerd dat het bedrijf de risico's van zijn platforms voor het publiek had gebagatelliseerd. Amerikaanse wetgevers overwegen wetten om de privacyregels voor internetbedrijven en de bescherming van kinderen online aan te scherpen.
De Filipijnse journalist deelde de Nobelprijs voor de Vrede met de Russische redacteur Dmitri Moeratov. De twee werden gelauwerd voor hun inspanningen om de vrijheid van meningsuiting te waarborgen. Ressa kreeg de prijs mede voor haar verslaggeving over de drugsoorlog van president Rodrigo Duterte, waarbij duizenden doden zijn gevallen, en voor het documenteren van de verspreiding van nepnieuws via sociale media.
Meer uit Financieel
LONDEN (ANP/RTR) - Unilever overweegt een aantal Britse voedingsmerken te verkopen, waaronder broodbeleg Marmite en mosterdmerk Colman's. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. Ook zou het Britse was- en levensmiddelenconcern overwegen Bovril van de hand te doen, een rundvleesextract waarmee je bouillon kunt maken.
47 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO verwacht de samenwerking met een aantal flexwerkers op de afdeling die financiële criminaliteit zoals witwassen opspoort te beëindigen. Het is nog onduidelijk hoeveel uitzendkrachten en medewerkers van detacheerders weg moeten. Volgens de bank gaat het om een "relatief kleine groep".
48 minuten geledenOSS (ANP) - Het Franse Jacky Perrenot wil het Nederlandse transportbedrijf Vos Logistics overnemen. De stap is onderdeel van een internationaal groeiplan van de Franse transport- en logistiekonderneming. Hoeveel geld met de overname gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.
1 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Schoenenmerk Dr. Martens verplaatst de productie van een deel van zijn schoenen van Laos naar Vietnam, om de impact van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump te verzachten. Ook is het Britse bedrijf, dat bekendstaat om de hoge laarzen met dikke zolen, van plan de prijzen van sommige van zijn schoenen vanaf volgend jaar te verhogen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor soort investeringen het gaat, zodat investeerders en particuliere klanten beter kunnen zien of het om een duurzame investering gaat.
3 uur geledenMADRID (ANP/RTR/AFP) - Facebook-eigenaar Meta Platforms moet tientallen Spaanse mediabedrijven in totaal 479 miljoen euro betalen voor vermeende overtredingen van regels rond concurrentie bij adverteren en bescherming van consumentengegevens. Dat heeft een Spaanse rechtbank donderdag bepaald.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De teruggetreden hoofdeconoom van ABN AMRO, Sandra Phlippen, wordt het hoofd duurzaamheid bij dezelfde bank. Het is de bedoeling dat ze vanuit die functie duurzaamheid integreert in de kernactiviteiten van ABN AMRO, meldt het financiële concern.
3 uur geleden