Nissan steekt ruim miljard euro in verduurzamen fabrieken
TOKIO (ANP/BLOOMBERG) - Autofabrikant Nissan is van plan omgerekend meer dan 1 miljard euro te besteden aan het verduurzamen van een aantal van zijn fabrieken wereldwijd. Het geld wordt gebruikt voor het inpassen van nieuwe technologieën waarbij de productielocaties efficiënter en minder vervuilend moeten worden. Ook worden de fabrieken geschikt gemaakt voor de productie van elektrische auto's.
Als onderdeel van het "Intelligent Factory Initiative" heeft Nissan de voorbije jaren al honderden miljoenen gestoken in het installeren van geavanceerde apparatuur in de Tochigi-fabriek ten noorden van Tokio. Die apparatuur werd vrijdag onthuld. Andere fabrieken in Japan en de Verenigde Staten zullen snel volgen, zei Nissan-bestuurder Hideyuki Sakamoto in een interview. Voor het verduurzamen van de fabrieken trekt Nissan zeven jaar uit. Doel is volgens de bestuurder om de uitstoot van CO2 tegen 2030 met 41 procent te hebben verminderd ten opzichte van 2019.
Nissan kondigde in 2019 voor het eerst aan dat het zou beginnen met het installeren van geavanceerde technologieën en apparatuur in de Tochigi-fabriek. De locatie produceert jaarlijks ongeveer 250.000 voertuigen, waaronder verschillende modellen van het merk Infiniti. De vernieuwde Nissan-fabriek in Tochigi dient als blauwdruk voor de andere fabrieken van het concern.
Nissan start dit boekjaar in Tochigi ook met de productie van de elektrische Ariya. De elektrische crossover is een van de twaalf nieuwe modellen die Nissan op de markt wil brengen als onderdeel van het herstructureringsplan van de automaker. Volgens marktanalisten hangt er voor Nissan veel af van de prestatie van de Ariya, met het oog op de toekomst.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden