Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nissan maakt veel minder winst door hevige concurrentie

Nissan maakt veel minder winst door hevige concurrentie

YOKOHAMA (ANP) - Nissan heeft in het tweede kwartaal veel minder winst gemaakt, hoewel de Japanse autofabrikant wereldwijd net zoveel voertuigen heeft verkocht als een jaar eerder. In april, mei en juni verkocht Nissan 787.000 voertuigen, maar de fabrikant hield daar onderaan de streep minder geld aan over, onder meer door hogere marketingkosten. Die zouden nodig zijn om te kunnen opboksen tegen "intense verkoopconcurrentie" en het optimaliseren van de voorraad, vooral in de Verenigde Staten.

De operationele winst kwam uit op 1 miljard yen, iets meer dan 6 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2023 was dit nog bijna 129 miljard yen. Nissan heeft wel iets meer omzet geboekt, bijna 3 biljoen yen.

De fabrikant heeft zijn winstverwachtingen voor het boekjaar naar beneden bijgesteld. Nissan denkt nu 500 miljard yen winst te maken. Eerder dacht de autobouwer nog 600 miljard yen te verdienen.

Voorraad

Nissan verwacht dat de verkopen en de winst zich in de tweede helft van zijn gebroken boekjaar herstellen. Dan brengt de autofabrikant namelijk nieuwe modellen uit. De verwachte omzet is verhoogd van 13,6 biljoen yen naar 14 biljoen yen.

Topman Makoto Uchida zegt dat Nissan maatregelen heeft genomen om de resultaten te verbeteren. Zo optimaliseert de fabrikant de voorraadopbouw in de VS. Ook wil Nissan zich richten op het zoveel mogelijk verkopen van zijn nieuwe en vernieuwde modellen.

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

1 uur geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

1 uur geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

4 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

5 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

6 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

8 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

8 uur geleden