
Nikkei hard onderuit door verkoopgolf in techsector
TOKIO (ANP) - De Japanse aandelenbeurs ging vrijdag hard onderuit. Vooral de technologiebedrijven werden van de hand gedaan in navolging van de verkoopgolf op Wall Street, waar de techgraadmeter Nasdaq 3,5 procent inleverde. De rentezorgen staken de kop weer op door een sterke stijging van de tienjarige rente op de Amerikaanse obligatiemarkt. Eerder deze week trachtte de Amerikaanse centralebankpresident Jerome Powell beleggers nog gerust te stellen met zijn verklaring dat de rente nog lang laag zal blijven.
De toonaangevende Nikkei in Tokio ging 4 procent lager het weekeinde in op 28.966,01 punten en leed daarmee het grootste koersverlies sinds juli vorig jaar. De Japanse hoofdindex daalde in de afgelopen grillige beursweek 3,5 procent. Techinvesteerder SoftBank, een zwaargewicht op de beurs in Tokio, zakte 4 procent. Ook de Japanse chipbedrijven gingen in de uitverkoop na de zware koersverliezen in de Amerikaanse chipsector. Sumco verloor 5 procent en Advantest leverde bijna 7 procent in. De banken en verzekeraars profiteerden juist van de hogere obligatierentes en behoorden tot de schaarse stijgers.
De Kospi in Seoul ging 3,5 procent onderuit. Het Zuid-Koreaanse technologieconcern Samsung verloor 3,6 procent. Kia won daarentegen 2 procent. Volgens lokale mediaberichten kan de Zuid-Koreaanse automaker nog altijd gaan samenwerken met iPhone-maker Apple. Eerder verklaarde Kia-moederbedrijf Hyundai (min 3,7 procent) dat er geen gesprekken met Apple worden gevoerd over de ontwikkeling van een zelfrijdende elektrische Apple-auto. Volgens de website Chosun Biz zouden de bedrijven mogelijk wel op andere vlakken kunnen gaan samenwerken.
In Hongkong raakte de Hang Seng-index tussentijds 3,1 procent kwijt. De grote Chinese techbedrijven Alibaba en Tencent waren de sterkste dalers met minnen van 4,6 en 3,4 procent. De beursgraadmeter in Shanghai zakte 2,2 procent en de All Ordinaries in Sydney eindigde 2,4 procent lager.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
50 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
3 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
4 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
4 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
5 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
6 uur geleden