Nieuweling Adema 'vaak naar Brussel' voor landbouw in de knel
BRUSSEL (ANP) - De nieuwe landbouwminister Piet Adema gaat flink wat tijd steken in Brussel. Nederland heeft bij de Europese Commissie en sommige andere lidstaten veel krediet verspeeld en ziet nieuwe Europese regels in de maak waardoor de landbouw verder in de knel zou kunnen raken.
Nederland liet het voorbije jaar geregeld verstek gaan, maar dat gaat Adema anders doen. "Ik denk dat het noodzakelijk is dat we hier zijn en dat het goed is dat ik hier ben", stelt de minister na zijn eerste vergadering met EU-collega's. Om de koers te kunnen bijsturen en om bondgenoten te vinden bijvoorbeeld. "Dus ik zal hier vaak zijn, maar dat is misschien ook niet genoeg." Adema neemt zich ook voor "af en toe de telefoon te pakken en af en toe bij mekaar op bezoek te gaan" om vertrouwen te herwinnen en begrip te kweken voor de kopzorgen van Nederlandse boeren.
Dat is nodig, want er doemen nieuwe natuurherstelplannen op die boeren verder in de knel kunnen brengen, waarschuwt Adema, wiens vertrokken voorganger Henk Staghouwer er maar niet in slaagde om boeren uitzicht te bieden. Nederland heeft de handen al vol aan de stikstofcrisis, onderstreept hij.
Als de nieuwe natuurherstelverordening waaraan de Europese Commissie werkt "er nog weer overheen komt wordt de zaak zo complex dat er bijna niks meer kan in Nederland", meent Adema. Hij heeft zijn "hele grote zorgen" uitgesproken en was daar volgens hem ook niet de enige in. "Dit is ook een opdracht voor de commissie om daar eens even goed over na te denken."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden