'Nieuwe coronamaatregelen zijn enorme klap voor horeca'
AMSTERDAM (ANP) - De nieuwe maatregelen van het kabinet tegen het coronavirus zijn een "enorme klap en tegenvaller" voor de horecasector. Dat zegt directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in een reactie. Zo moeten bijvoorbeeld horecagelegenheden om 22.00 uur de deuren sluiten.
"De horeca doet er alles aan om het virus onder controle te houden en de onderbouwing van deze nieuwe maatregelen ontbreekt gewoon. Ik merk ook dat bij veel ondernemers het onbegrip begint om te slaan in boosheid. Er zijn juist relatief weinig besmettingen in de horeca . Dit is gewoon symboolpolitiek. Ik denk dat het UWV het heel druk gaat krijgen met ontslagen horecawerknemers als de sector niet een veel ruimere financiële vergoeding gaat krijgen", aldus Beljaarts.
De Amsterdamse horecamagnaat Won Yip is eveneens verbolgen over de nieuwe maatregelen. "We lopen al sinds april achter de feiten aan. Ik was al bang dat we de gifbeker helemaal moesten leegdrinken. Nu komt daar een nieuwe gifbeker bij. De supers en slijterijen gaan het de komende tijd heel druk krijgen. Wij zaten in het centrum van Amsterdam al in code rood en nu is heel Nederland aan de beurt. Het virus zegt niet om 22.15 uur: ik stop ermee."
Bodem in zicht
Horeca-ondernemer en voorzitter van de Haagse afdeling van KHN, Maarten Hinloopen, stelt dat de horeca juist goed bezig is als het gaat om veiligheid rond corona, door mensen te corrigeren in hun gedrag. Dat gaat volgens hem prima. "Er is geen tijd genomen om de vorige maatregelen te evalueren. Dit is de nekslag voor horeca-ondernemers. We worden nu heel hard onder water geduwd en de bodem is in zicht. Het kan een bloedbad worden op de arbeidsmarkt als er niet veel meer steun komt voor horeca-ondernemers", aldus Hinloopen.
Herman Hell, eigenaar van twaalf horecazaken in de regio Rotterdam, wordt naar eigen zeggen vooral hard geraakt door de beperking van het aantal gasten in zijn gelegenheden tot maximaal dertig personen. "Ik heb de vrees dat dit de voorbode gaat worden van een nieuwe lockdown. Ik ben nu financieel al in een lockdown en kan alleen nog maar meer verliezen met deze regels. Ik vrees dat dit lang zal gaan duren."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.
9 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."
42 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Om 13.10 uur werd het in De Bilt 30,2 graden, waardoor officieel sprake is van de eerste hittegolf van 2026. Hiermee is ook het record van de langste juni-hittegolf in De Bilt geëvenaard. Regionaal was al sprake van de tweede hittegolf van het jaar.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een Nederlands reddingsteam gaat naar Venezuela voor hulp na de aardbevingen die het land hebben getroffen. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Urban Search and Rescue-team (USAR) gaat die kant op met reddingswerkers, honden en materieel. Venezuela heeft Nederland gevraagd om hulp.
3 uur geleden