Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nieuwe claimzaak tegen ABN AMRO om te hoge rentes voor mkb'ers

Nieuwe claimzaak tegen ABN AMRO om te hoge rentes voor mkb'ers

AMSTERDAM (ANP) - Stichting Massaschade & Consument wil ABN AMRO voor de rechter dagen. De bank heeft volgens de stichting over een periode van vijftien jaar miljarden euro's te veel aan rente geïncasseerd bij mkb'ers met een doorlopend krediet. De stichting wil dat ondernemers worden gecompenseerd voor de te veel betaalde rente.

Nadat de rentes een tijd lang waren gestegen, daalden ze na 2008 juist hard. De bank zette de kredietrente eenzijdig vast op 10,49 procent en week daar in de jaren erna niet meer vanaf, in plaats van de dalende marktrente te volgen. "De kredietklanten van ABN AMRO bleven daardoor aan een torenhoog rentepercentage vastzitten, zelfs toen de marktrente in de jaren daarna het nulpunt naderde", stelt de stichting. Het verschil zou de bank in eigen zak hebben gestoken.

"De ondernemers die wij spraken gingen er logischerwijs van uit dat de bank rekende met eerlijke en correcte rentetarieven", zegt voorzitter van de stichting Lucia Melcherts. "Een gemiddelde schilder, cateraar of zzp'er heeft geen tijd of geld voor dure adviseurs die controleren of een bank wel eerlijke voorwaarden hanteert. Ze moeten kunnen vertrouwen op hun bank."

Schade

ABN AMRO stelt dat de verwijten van de stichting ongegrond zijn. De stichting zou zich beroepen op uitspraken van klachteninstituut Kifid die niet gelden voor zakelijke mkb-klanten. "Er is geen sprake van een miljardenschade en het is ook niet helder voor hoeveel zakelijke klanten de stichting optreedt", reageert de bank.

De verwijten van de stichting richten zich volgens de bank op een specifiek product dat al enige tijd in afbouw is. "Het aantal klachten over dit product is door de jaren heen beperkt geweest en we hebben deze klachten samen met de klanten opgelost of we zijn hierover met hen in gesprek."

ABN AMRO heeft eerder voor honderdduizenden consumenten een compensatieregeling in het leven geroepen in wat volgens de stichting een vergelijkbare zaak was. Met die compensatie was 460 miljoen euro gemoeid. Volgens de stichting loopt de schade bij mkb'ers nog veel hoger op, omdat ze doorgaans over een hogere kredietcapaciteit beschikken dan consumenten. De stichting schat dat er ruim 200.000 ondernemers gedupeerd zijn en roept hen op zich aan te melden voor de actie.

Meer uit Financieel

Jurist: niet makkelijk om geld terug te krijgen van Booking.com

AMSTERDAM (ANP) - Het wordt niet eenvoudig voor klanten om geld terug te krijgen van Booking.com voor te hoge tarieven voor verblijven, stelt juridisch specialist Sjaak Drinkenburg van juridisch dienstverlener DAS. Hij reageert daarmee op de massaclaim van de Consumentenbond tegen de bekende hotelboekingssite, die binnen een week al meer dan 180.000 aanmeldingen kreeg.

19 minuten geleden
Frankrijk deelt boete van 40 miljoen uit om nepkortingen Shein

PARIJS (ANP/RTR) - Een Franse toezichthouder heeft een boete van 40 miljoen euro uitgedeeld voor misleiding rond kortingen in de webshop Shein. In veel gevallen ging het om nepaanbiedingen, stelt de Franse marktwaakhond DGCCRF.

38 minuten geleden
Topman Bitvavo treedt tijdelijk terug om onderzoek

AMSTERDAM (ANP) - Topman Mark Nuvelstijn van cryptoplatform Bitvavo legt tijdelijk zijn taken neer. Hij treedt terug omdat het bedrijf samen met een advocatenkantoor een onderzoek naar hem is begonnen, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van Het Financieele Dagblad.

1 uur geleden
Rivièra Maison mogelijk gered, curator in gesprek over doorstart

AMSTERDAM (ANP) - "Verschillende geïnteresseerde partijen" hebben zich bij de curator gemeld voor de failliete Nederlandse woonwinkelketen Rivièra Maison. Curator Erik Schuurs is met "een aantal van hen" in gesprek en onderzoekt een doorstart. De winkels van Rivièra Maison, dat vorige maand failliet werd verklaard, gaan vrijdag weer voorlopig open, laat de curator weten.

1 uur geleden
Booking.com ziet risico 'onnodige' massaclaims in het buitenland

AMSTERDAM (ANP) - Booking.com ziet het risico dat claimclubs in andere landen op ideeën komen door de massaclaim van de Consumentenbond tegen het bedrijf. Dat kan tot onnodige procedures leiden, heeft een woordvoerder van de hotelboekingssite gezegd tegen het ANP. Volgens hem is de Nederlandse claim gebaseerd op een onjuiste interpretatie van eerdere uitspraken. "Het is echt onzin om te stellen dat Booking de prijzen kunstmatig heeft opgedreven."

1 uur geleden
Eneco houdt twee gascentrales langer open tegen overvol stroomnet

ROTTERDAM/ARNHEM (ANP) - Energieleverancier Eneco heeft met hoogspanningsnetbeheerder TenneT afgesproken om twee gascentrales bij Utrecht langer open te houden. Daarmee willen de bedrijven voorkomen dat het stroomnet op een belangrijk punt vastloopt. De centrales van de Lage Weide bij Utrecht zouden eigenlijk in 2028 sluiten, maar Eneco en TenneT houden ze in ieder geval tot begin 2030 draaiende.

3 uur geleden
Beveiligingsbranche kritisch op plannen voor beveiliging Schiphol

GORINCHEM (ANP) - De Nederlandse Veiligheidsbranche is kritisch op de plannen voor de beveiliging van Schiphol die de luchthaven woensdag bekend heeft gemaakt. Die kunnen mogelijk averechts uitwerken, stelt de brancheorganisatie, die vreest voor onduidelijkheid en botsende belangen.

3 uur geleden