Nieuwe bemanning ISS vertrekt ondanks coronacrisis
BAIKONOER (ANP/DPA) - Coronacrisis of niet: drie nieuwe bemanningsleden voor het internationale ruimtevaartstation ISS vertrekken donderdag in een Sojoez-raket vanaf de basis Bajkonoer in Kazachstan. De lancering gaat gepaard met strenge veiligheidsmaatregelen vanwege het virus.
Het gaat om de Amerikaan Christopher Cassidy en de Russen Anatoli Ivanisjin en Ivan Wagner. Na een vlucht van ongeveer zes uur zullen zij de ruimtepost bereiken.
De drie bemanningsleden zijn al goed een maand in quarantaine zodat ze niet met het coronavirus besmet zouden raken. Cassidy verklaarde in een videoboodschap dat het goed gaat met het trio.
Door de veiligheidsmaatregelen vervallen diverse rituelen. Zo kunnen zij niet persoonlijk afscheid nemen van hun familie en is het traditionele bezoekje aan de Kremlinmuur met het mausoleum van Lenin geschrapt.
Meer uit Buitenland
KINSHASA (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Het aantal ebolabesmettingen in de Democratische Republiek Congo is opgelopen tot boven de duizend. Zondagavond meldden de plaatselijke autoriteiten 1003 bevestigde gevallen. 254 mensen zijn aan het virus overleden.
15 minuten geledenSEOUL (ANP/RTR) - De Zuid-Koreaanse oud-minister van Justitie Park Sung-jae is veroordeeld tot 25 jaar cel. Dat meldt persbureau Yonhap. Dit vanwege zijn betrokkenheid bij het afkondigen van de staat van beleg door oud-president Yoon Suk-yeol eind 2024.
24 minuten geledenMANILA (ANP/RTR) - Bij een schietpartij op een school in de Filipijnen zijn drie doden gevallen. Vijf mensen raakten gewond. Dat meldt de Filipijnse politie.
2 uur geledenBOGOTÁ (ANP/RTR/AFP) - Rond de nipte uitslag van de presidentsverkiezingen in Colombia heerst spanning. Demonstranten in de stad Cali hebben Amerikaanse vlaggen in brand gestoken en botsten met de oproerpolitie. De politie heeft traangas ingezet om een menigte van duizenden mensen uiteen te drijven. Sommige demonstranten gooiden met stenen.
5 uur geledenBÜRGENSTOCK (ANP/RTR/AFP) - Bemiddelaars Pakistan en Qatar melden dat de eerste ronde van de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran is afgerond. In een gezamenlijke verklaring van de bemiddelaars staat dat een stappenplan overeengekomen is om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen. Technische gesprekken over de deal zullen de rest van de week plaatsvinden in Zwitserland.
6 uur geledenBOGOTÁ (ANP/RTR/AFP) - De rechtse advocaat Abelardo de la Espriella heeft de tweede en beslissende ronde van de presidentsverkiezingen in Colombia gewonnen. De uitslag van meer dan 99 procent van de stembussen is inmiddels binnen en de Trump-aanhanger gaat aan kop met 49,67 procent van de stemmen.
8 uur geledenLUZERN (ANP/AFP) - Iran voert in Zwitserland nog steeds gesprekken met de Verenigde Staten, met bemiddeling van Pakistan en Qatar. De gesprekken zijn gericht op het beëindigen van de oorlog in het Midden-Oosten. Dat zei een diplomaat die op de hoogte is van de onderhandelingen zondagavond tegen persbureau AFP.
12 uur geleden