Nieuwe baas leger: continuïteit van de krijgsmacht is in gevaar
DEN HAAG (ANP) - Volgens de nieuwe bevelhebber van de krijgsmacht is de "continuïteit van de krijgsmacht in gevaar". Dat zei generaal Onno Eichelsheim tijdens de kleinschalige ceremonie in de Ridderzaal waar hij het commando over het leger kreeg. Hij maakte duidelijk dat Defensie er geld bij moet krijgen.
De huidige situatie betekent dat "we ons grondgebied en dat van onze bondgenoten niet kunnen beschermen. Dat we niet de missies kunnen uitvoeren die noodzakelijk zijn", aldus de nieuwe Commandant der Strijdkrachten (CDS). Het leger kan niet de veiligheid bieden die de Grondwet voorschrijft, zei hij.
Volgens Eichelsheim zijn brandhaarden dichterbij dan burgers zich realiseren. Hij verwees daarbij naar Oekraïne en Syrië. "De naïviteit en overtuiging dat het ons niet raakt, moeten we echt ver achter ons laten."
NAVO
In de NAVO is eerder afgesproken dat de lidstaten over drie jaar 2 procent van het bruto binnenlands product uitgeven aan Defensie. Dan moet er meer dan 7 miljard euro jaarlijks bij. Om tot het Europees gemiddelde te komen, moet er structureel al 4 miljard euro bij. Dat Nederland de norm niet haalt "ondermijnt onze geloofwaardigheid als collectief en schaadt tegelijkertijd ons eigen belang", vindt Eichelsheim.
De afgelopen jaren kreeg Defensie er wel weer geld bij. "De goede weg is ingeslagen", zei luitenant-admiraal Rob Bauer, de scheidende CDS. Maar hij waarschuwde dat het vertrouwen "broos" is. Volgens hem moet er "fors" geïnvesteerd worden. Het is belangrijk dat duidelijk wordt wat er op de lange termijn gaat gebeuren met de koers en het budget van Defensie, benadrukte Bauer, die naar de NAVO vertrekt.
Grote uitdagingen
Demissionair minister Ank Bijleveld van Defensie zei bij de overdracht dat de krijgsmacht voor grote uitdagingen staat. "Een militair aanzwellend China, en een Rusland dat raketten klaarzet met de neus naar Europa, en troepen op de grens met Oekraïne. Dictators in meerdere landen die democratie verpulveren. Een veranderend klimaat dat voor natuurgeweld zorgt."
Eichelsheim is de eerste CDS met een gevechtsinsigne. Hij heeft dat verdiend met zijn inzet in Afghanistan. Hij was eerder onder meer baas van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD).
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
10 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden