Nieuw woonprotest in Amsterdam aangekondigd
AMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam wordt zondag 26 februari een nieuw woonprotest gehouden. Dat meldt de organisatie achter de betoging. In september 2021 vond in Amsterdam ook al een protest plaats voor het recht op betaalbaar wonen, waar volgens de organisatie zo’n 18.000 mensen aan meededen.
Ook in onder meer Utrecht, Den Haag, Arnhem, Leiden en Rotterdam waren er demonstraties tegen het woningtekort. De organisatie van het komende woonprotest concludeert dat sinds deze eerste "golf van demonstraties door het hele land niets wezenlijk is verbeterd aan de woonsituatie van miljoenen Nederlanders".
De organisatie stelt dat er jaarlijks nog steeds duizenden huisuitzettingen plaatsvinden, het aantal dakloze mensen niet is afgenomen, de beschikbaarheid van sociale huurwoningen niet is toegenomen en miljoenen mensen nog iedere dag leven met de gevolgen van de veel te dure, tijdelijke contracten in de vrije sector. "Het gevolg van beleid dat structureel en doelbewust is ingericht op het spekken van rijke vastgoedbezitters en verhuurders, ten koste van het woonrecht van burgers", aldus de organisatie.
Mars tegen leegstand
Na een demonstratie om 13.00 uur die de organisatie wil houden op de Dam, moet volgende week zondag een zogenoemde mars tegen leegstand door de Kalverstraat richting het Amsterdamse stadhuis volgen. "De drukke Kalverstraat is een symbolische locatie, omdat daar, midden in het stadscentrum, duizenden vierkante meters aan bewoonbare ruimte leeg staat voor de winsten van grote internationale retailbedrijven en vastgoedbeleggers", aldus Melissa Koutouzis, een van de organisatoren.
Na het protest moeten meer acties volgen. "Ook in vormen die verstorend zijn. Zo voeren we de druk op. Want: wie niet horen wil, moet voelen", aldus een andere woordvoerder.
Locatie
Een woordvoerder van de gemeente kon nog niet zeggen of de demonstratie in de drukke Kalverstraat gefaciliteerd zal worden, of dat de betogers uit moeten wijken naar een andere locatie. De organisatie zegt vastberaden te zijn de mars door de binnenstad "hoe dan ook plaats te laten vinden".
In 2021 werd het woonprotest in Amsterdam verplaatst van de Dam naar het Westerpark, omdat daar meer ruimte was. Na de betoging in het park mochten de actievoerders wel naar de Dam lopen. Volgens de politie splitste een groep zich af toen de protestmars arriveerde om een pand te kraken. Er werden 61 mensen aangehouden.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
37 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden