Nieuw plan tegen overlast Feyenoordsupporters in wijken rond Kuip
ROTTERDAM (ANP) - Het gemeentebestuur van Rotterdam komt snel met een nieuwe regeling om de overlast door bezoekers aan thuiswedstrijden van Feyenoord in de wijken rond stadion De Kuip te beperken.
Bewoners van Hillesluis en andere omliggende wijken klagen al jaren over de overlast, die maar niet wordt opgelost, aldus DENK-fractieleider Serkan Soytekin. Hij vroeg een raadsdebat over het probleem aan. "Het is de pisbak van Rotterdam-Zuid. Wildplassen tegen hekken en gebouwen, parkeren op de stoep, dubbel parkeren of zelfs tegen het verkeer in rijden op zoek naar een parkeerplaats. Het veroorzaakt naast veel overlast ook gevaarlijke situaties, soms is het voor de brandweer of ambulance onmogelijk om ter plaatse te komen", aldus het raadslid.
Het probleem speelt al tientallen jaren en ondanks de grote inzet van handhaving en politie is het probleem nog altijd niet verholpen. Voor Soytekin is het onbestaanbaar dat bewoners "deze overlast maar moeten accepteren". Hij bekritiseerde ook de in zijn ogen onzichtbaarheid van de directie van Feyenoord.
Rol Feyenoord
Locoburgemeester Robert Simons zegde namens het college toe om snel met de wijkraden in gesprek te gaan. Ook komt wethouder Vincent Karremans (handhaving) binnen enkele weken met een update van de regeling rond de voetbalwedstrijden. Verder zal Feyenoord worden aangesproken op de rol die de club moet spelen om de overlast door supporters terug te dringen.
Raad en stadsbestuur waren het ook eens over de eigen verantwoordelijkheid die de supporters hebben. "We doen al heel veel, er worden vijfhonderd boetes per wedstrijd uitgedeeld, de politie zit op maximale capaciteit bij de wedstrijden. De meeste supporters zijn welwillend, maar mensen moeten natuurlijk wel hun rommel in de prullenbak gooien, niet fout parkeren en niet overal maar wildplassen", aldus Simons.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - In aanloop naar de officiële fusie tussen GroenLinks en PvdA dit weekeinde verandert de naam van de fractie in de Tweede Kamer al in Progressief Nederland, kortweg PRO. Een meerderheid van de Kamer steunde dinsdag het voorstel tot naamswijziging van de grootste oppositiepartij.
22 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De excuses voor misstanden in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg laten te lang op zich wachten, erkent minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg, CDA). Ervaringsdeskundige Jason Bhugwandass vroeg in 2024 aandacht voor deze misstanden in een rapport en stelt nu dat de meeste aanbevelingen daaruit niet zijn opgevolgd. Gedupeerde jongeren wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp", stelt hij in een nieuw rapport.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Om zorgfraude tegen te gaan, scherpt het kabinet een aantal regels aan. Zorgminister Mirjam Sterk werkt aan een wet die moet helpen voorkomen dat malafide zorgaanbieders beginnen of opnieuw aan de slag gaan. Ze verwacht dat de wet in 2028 naar de Tweede Kamer gaat.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Pieter Heerma van Binnenlandse Zaken wil dat overheden kijken naar mogelijke discriminatie bij hun eigen werk. Hij roept hen op om zich te melden voor de zogeheten discriminatietoets, een middel voor overheidsorganisaties om risico's op discriminatie op te sporen.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat jonge kinderen niet meer voor commerciële klussen mogen worden ingezet op sociale media. Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) wil dat kinderen van 15 jaar en jonger hier niet meer aan mogen meedoen, laat hij aan de Tweede Kamer weten.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook voor het stikstofbeleid wil het kabinet steun zoeken bij zowel linkse als rechtse partijen. Premier Rob Jetten zei tijdens een werkbezoek aan de Veluwe dat hij hoopt op steun van ongeveer honderd zetels in de Tweede Kamer. De minderheidscoalitie (66 zetels) heeft dan niet alleen PRO nodig (20 zetels) maar bijvoorbeeld ook JA21 (9 zetels).
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Pogingen om tot meer maatschappelijk perspectief te komen in de strijd tegen het coronavirus, werden telkens achterhaald door oplopende besmettingscijfers, die toch leidden tot acute maatregelen. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tegen de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek doet naar de besluitvorming in die tijd.
1 dag geleden