'Niet tegen te houden dat kroegen toch opengaan'
WOERDEN (ANP) - Het lijkt slechts een kwestie van tijd te worden voordat horecazaken tegen de regels in weer opengaan voor gasten. Daarvoor waarschuwt Robèr Willemsen, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN), in een reactie op de persconferentie van het kabinet over het coronabeleid. Daarin werden geen versoepelingen aangekondigd voor de horeca, waardoor er voor de sector geen enkel perspectief meer zou zijn.
"Het kan niet heel lang meer duren voordat mensen de deuren ondanks alles weer openen. Ik vrees dat ik dat niet kan tegenhouden", schetst Willemsen de situatie. "Wij krijgen steeds meer van dit soort signalen via apps, e-mails en social media." Het zou onder andere gaan om ondernemers die volgende week of de week daarna hun terrassen zouden openen.
"Wij hebben dat tot nu toe onder controle kunnen houden, want wij waren altijd tegen dit soort burgerlijke ongehoorzaamheid", voegt de KHN-voorzitter toe. "Ik ga er nu niet toe oproepen, maar ik keur het ook niet af."
Rechtszaak
Bij horecaondernemers leefde de hoop dat een opening van terrassen onderdeel zou zijn van de kleine versoepelingen die het kabinet in het vooruitzicht had gesteld. "Alles wat in de buitenruimte kan, zou dan een heel logische stap zijn. Dus daar hadden we tot op de dag van vandaag op gehoopt", zegt Willemsen. "Kijk naar de pleinen en parken de afgelopen dagen, die zaten helemaal vol."
KHN kondigde deze week een rechtszaak aan tegen de overheid. Zo wil de branchevereniging afdwingen dat de sector weer open mag. Daarnaast wil KHN dat de rechter verklaart dat de Staat onrechtmatig handelt door de grondrechten van horecaondernemers te schenden zonder de noodzaak behoorlijk te onderbouwen en zonder de schade te vergoeden. Daarom wil de organisatie ook inzage in de wetenschappelijke onderbouwing op basis waarvan het kabinet zijn besluiten neemt. Wanneer die zaak dient, is nog niet bekend.
Ondertussen gaat het overleg tussen de horecabranche en de overheid over de corona-aanpak wel verder, geeft Willemsen aan. Maar het vertrouwen bij hem is weg, omdat de regering afspraken niet zou zijn nagekomen. Het zou daarbij gaan om toezeggingen over FieldLabs-experimenten in de horeca en een nationaal onderzoek naar de ventilatie van horecagelegenheden.
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
39 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
2 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
21 uur geleden