Niet alle slachtoffers ongeluk Sprang-Capelle waren op slag dood
BREDA (ANP) - De slachtoffers van het dodelijk ongeval op de A59 bij Sprang-Capelle zijn op een verschrikkelijke manier om het leven gekomen. Dat vertelde de voorzitter dinsdag in de rechtbank in Breda. Daar wordt de strafzaak behandeld tegen de 33-jarige Thomas de G. Hij wordt verdacht van doodslag door op vrijdagavond 10 maart het fatale ongeval te veroorzaken.
Door het ongeluk kwam een gezin van vier personen uit Raamsdonksveer om het leven. De slachtoffers waren een meisje van 10 jaar oud, een 13-jarige jongen en hun vader en moeder van 46 jaar. "Niet alle slachtoffers waren op slag dood", zei de voorzitter. Omstanders verklaarden dat zij nog probeerden de bestuurster uit de auto te krijgen. Zij was op dat moment nog in leven. "De klap was zo groot dat de deuren verwrongen waren en dat niet is gelukt."
De G. raakte hierdoor geëmotioneerd. Ook hij zou hebben geprobeerd te helpen toen de auto in brand stond: "Ik weet dat ik aan die deur heb staan trekken, maar de hendel brak af en ik kreeg die deur niet open." Volgens getuigen was hij zodanig in shock dat hij niet meer kon helpen.
Filmpjes
De verdachte zelf raakte die avond lichtgewond. Hij was onder invloed van alcohol en had tussen de 9 en 10 biertjes op, verklaarde hijzelf. Ook filmde hij de rit met zijn mobiele telefoon. Deze beelden werden in de rechtszaal getoond. Op zijn toestel zouden nog veel meer filmpjes staan waarop te zien is dat De G. ernstige verkeersovertredingen begaat.
De verdachte reed volgens het Openbaar Ministerie met een enorm snelheidsverschil achterop de personenauto van het gezin uit Raamsdonksveer. Tijdens een eerdere voorbereidende zitting liet de officier van justitie weten dat de software in de auto van De G. vlak voor het ongeluk 254 kilometer per uur aangaf. De laatste seconde remde De G. flink, de botssnelheid was ongeveer 205 km per uur, aldus het Openbaar Ministerie.
Meer uit Binnenland
DEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
31 minuten geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
51 minuten geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het besmette drinkwater in de regio Utrecht heeft er niet voor gezorgd dat meer mensen met buikklachten naar de huisarts gingen. Dat meldt onderzoeksbureau Nivel. Op 1 november werd bekend dat het drinkwater in en rond Utrecht de darmbacterie enterokokken bevatte, drie dagen later was het weer schoon en veilig om te drinken.
1 uur geledenHAARLEM (ANP) - ProRail kan de komende jaren op steeds meer delen van het spoor alleen strikt noodzakelijk onderhoud plegen. Werkzaamheden om het spoor 'toekomstklaar' te maken, raken daarbij in de verdringing. Volgens de spoorbeheerder komt dat door tekorten aan geld en personeel.
2 uur geleden