NICE: Ruim 900 coronapatiënten op ic
DEN HAAG (ANP) - Er liggen zaterdagavond ruim 900 coronapatiënten op ic-afdelingen van ziekenhuizen. Dat blijkt uit cijfers van de stichting Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE). De Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) publiceert deze cijfers niet langer maar verwijst vanaf zaterdag naar de gegevens van NICE. Die gaf zaterdagavond rond 21.00 uur aan dat er 913 patiënten met Covid-19 op de ic's lagen.
Bijhouden van de cijfers is heel veel werk voor de intensivisten die de focus op andere dingen richten, aldus NVIC-voorzitter Diederik Gommers. Volgens hem is nog steeds te volgen of er voldoende ic-bedden beschikbaar zijn. Gegevens bij NICE kunnen achterlopen op de werkelijkheid, bijvoorbeeld door drukte in de ziekenhuizen, meldt de organisatie op haar site "Maar NICE gaat steeds beter lopen. De ontwikkelingen van de afgelopen dagen zijn goed te zien", vindt Gommers.
De NVIC meldde al enkele dagen dat het aantal beschikbare bedden op de ic-afdelingen "gering" is. De ziekenhuizen zijn bezig het aantal ic-bedden uit te breiden en kunnen de aanwas van ernstige corona-zieken nu nog aan. Iwan van der Horst, hoofd ic-afdeling in Maastricht en NVIC-bestuurslid, zei vrijdag dat het er volgende week om kan gaan spannen of er voldoende personeel, bedden en apparatuur beschikbaar zijn. "De afdelingen raken vol! Dat zien en voelen we allemaal. Zorg alsjeblieft dat je maximaal bent opgeschaald. En help elkaar. Als het mogelijk is, neem patiënten over", houdt Gommers zijn achterban voor.
Spannend
Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) stelde donderdag in de Tweede Kamer dat het aantal ic-bedden komende week wordt verhoogd tot ongeveer 1600. Dat zou genoeg moeten zijn om de door het RIVM verwachte toestroom van nieuwe coronapatiënten op te kunnen vangen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) houdt er rekening mee dat rond 1 april meer dan duizend coronapatiënten er zo slecht aan toe zijn dat ze ic-zorg nodig hebben. Het is van belang dat er voldoende ic-bedden en beademingsapparatuur zijn. Mensen met Covid-19 die er slecht aan toe zijn, worden vaak twee tot drie weken aan de beademing gelegd.
In het AD zegt Gommers: "Die 1600 hebben we wel voor elkaar. Spannend wordt het of we komende week kunnen opschalen naar 2000 plekken, de week erna naar 2500. Ergens zal het gaan kraken."
Zaterdag meldde het RIVM dat het nieuwe coronavirus inmiddels 639 levens heeft geëist. Sinds vrijdag kwamen er 93 meldingen bij over mensen die zijn overleden. Het virus is inmiddels bij 9762 mensen in Nederland vastgesteld. De afgelopen 24 uur kwamen er 1159 meldingen van positieve tests bij.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
1 dag geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden