Nibud: Verhoog bijstand en minimumjeugdloon
DEN HAAG (ANP) - Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) pleit voor verhoging van de bijstand en het minimumjeugdloon en aanpassing van de regels voor inkomensondersteuningsmaatregelen.
Na bestudering van vijf jaar armoedebeleid in tachtig gemeenten concludeert het Nibud dat het huidige stelsel niet toegesneden is op de huidige maatschappij en te ingewikkeld is voor de verstrekker en aanvrager van inkomensondersteuning. Hierdoor komen tienduizenden inwoners maandelijks tientallen euro's tekort, waardoor ze geldproblemen krijgen. "Nu er een crisis is en meer mensen voor (financiƫle) hulp bij gemeenten aankloppen, adviseren we deze regelingen versneld aan te passen en gemeenten meer ruimte te geven om hun inwoners ruimhartig te ondersteunen", schrijft het Nibud.
Het instituut pleit voor de verhoging van de bijstand en het minimumloon van 18-jarigen. Ook moet de bijstand voor stellen met kinderen van 12 jaar en ouder omhoog, omdat die volgens het Nibud te laag is om van rond te komen. "Bescherm ook mensen met lage inkomens en hoge zorgkosten: laat hen niet door gezondheidsproblemen geldproblemen krijgen. Versimpel het systeem en zorg als gemeente voor een goed aanvullend pakket aan tegemoetkomingen."
Nieuw beleid
Er moet nieuw beleid worden gemaakt voor mensen met een laag en flexibel inkomen. Als die een eigen huis, spaargeld of in het verleden een hoog inkomen hadden, moet dat niet per definitie betekenen dat ze geen inkomensondersteuning krijgen. Ook dienen gemeenten meer ruimte te krijgen voor maatwerk. "Een gemeentelijke bijdrage van 50 euro per jaar om te kunnen sporten helpt inwoners niet als de sportschool 20 euro per maand kost."
Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud: "We zien schrijnende situaties. Deze mensen kunnen niet meedoen in de maatschappij. Voelen zich niet geholpen, raken gedesillusioneerd en zijn daardoor vatbaarder voor andere (financiƫle) problemen. Gemeenteambtenaren voelen zich machteloos en weten dat deze mensen vroeg of laat op een andere manier weer bij hen aankloppen met schulden of andere problemen. We zien dat het kabinet veel geld vrijmaakt voor het oplossen van schulden. En dat is goed en nodig. Maar als wij niets doen aan de gaten in ons noodvangnet, blijft het dweilen met de kraan open."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
1 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
1 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
5 uur geleden