Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ngo: weerrampen kostten 20 miljard dollar meer dan vorig jaar

Ngo: weerrampen kostten 20 miljard dollar meer dan vorig jaar

LONDEN (ANP) - De tien duurste weerrampen van dit jaar hebben voor meer dan 170 miljard dollar (150 miljard euro) schade aangericht. Dat is twintig miljard dollar meer dan in 2020, zo heeft de Britse liefdadigheidsinstelling Christian Aid maandag bekendgemaakt. De niet-gouvernementele organisatie (ngo) berekent ieder jaar wat overstromingen, branden en hittegolven kosten op basis van verzekeringsclaims.

De ngo zegt dat de opwaartse trend de door de mens veroorzaakte klimaatverandering weerspiegelt. De duurste ramp was orkaan Ida die in het oosten van de VS huishield en voor pakweg 65 miljard dollar schade veroorzaakte. De orkaan kwam aan land in Louisiana, baande zich een weg naar het noorden en veroorzaakte grote overstromingen in New York en directe omgeving.

De dodelijke overstromingen in België en Duitsland in juli waren goed voor 43 miljard dollar. Ook Limburg en Noord-Brabant werden toen getroffen door overstromingen na langdurige regenval. Een koudegolf en een winterstorm in Texas kostten 23 miljard, overstromingen in de Chinese provincie Henan in juli leverden naar schatting 17,6 miljard dollar aan schade op.

Andere rampen die enkele miljarden dollars kostten, waren overstromingen in Canada, vorst in het late voorjaar in Frankrijk die de wijngaarden beschadigde en een cycloon in India en Bangladesh in mei. Rampen in rijke landen voeren de boventoon omdat de infrastructuur daar beter verzekerd is en de financiële schade in arme landen vaak niet te overzien is.

Swiss Re, 's werelds grootste herverzekeraar, schatte halverwege december dat natuurrampen en extreme weersomstandigheden dit jaar voor ongeveer 250 miljard dollar (ongeveer 221 miljard dollar) aan schade hebben veroorzaakt. Volgens het bedrijf was dat een stijging met bijna een kwart ten opzichte van een jaar eerder.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

47 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

1 uur geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

2 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

3 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

5 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

6 uur geleden