New York vreest 'astronomisch' aantal coronagevallen
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De burgemeester van New York, Bill de Blasio, zegt dat president Donald Trump de realiteit onder ogen moet zien dat het aantal gevallen van het coronavirus 'astronomisch' gaat worden. Het ziekenhuissysteem zal daardoor ongekend zwaar worden belast, zei De Blasio.
Trump zei donderdag in een interview op Fox News nog dat hij niet dacht dat de staat New York, die het epicentrum van de uitbraak in de VS is geworden, 30.000 beademingsmaskers nodig had. Gouverneur Andrew Cuomo had daar om gevraagd, om coronapatiënten met luchtwegaandoeningen te kunnen behandelen.
Cuomo en De Blasio hebben Trump gevraagd zijn gezag te gebruiken om fabrikanten te dwingen beademingsapparatuur te maken en kapitaal te leveren aan fabrieken. Zo'n tekort heeft in Italië en China al geleid tot moeilijke beslissingen over wie er blijft leven of sterft.
Beademingsunits
De Blasio zei vrijdag tijdens een interview op ABC's 'Good Morning America' dat de stad onmiddellijk 15.000 beademingsunits nodig heeft. Hij schat dat de helft van de New Yorkers uiteindelijk het virus zal oplopen en dat de crisis tot april en mei zal blijven groeien. New York City telt momenteel ruim 23.000 geconstateerde besmettingen, en 365 doden bij de laatste telling.
"Als de president zegt dat de staat New York geen 30.000 beademingsmaskers nodig heeft, met alle respect voor hem, kijkt hij niet naar de feiten van de astronomische groei van deze crisis", zei de Blasio. "Als ze geen beademing hebben, zullen veel mensen het gewoon niet redden."
Gespannen voet
Gouverneur Cuomo en de president staan vanwege de aanpak van het virus al een tijdje op gespannen voet met elkaar. "Geen enkele Amerikaan wil de economie aanjagen ten koste van mensenlevens," zei Cuomo. Trump zei eerder dat hij de economie snel weer wil laten draaien om verdere schade te voorkomen.
Intussen loopt het aantal besmettingen in het hele land in rap tempo op. Met bijna 84.000 gevallen is de Verenigde Staten nu het zwaarst getroffen land.
Meer uit Buitenland
BÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
1 uur geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
2 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.
3 uur geledenPARIJS (ANP) - Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. De premier kondigde maandagochtend zijn vertrek aan, onder meer vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
4 uur geleden