Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Netflix wil met Koreaanse succesformule meer abonnees trekken

Netflix wil met Koreaanse succesformule meer abonnees trekken

LOS GATOS (ANP/BLOOMBERG) - Netflix hoopt door het wereldwijde succes van Zuid-Koreaanse series meer abonnees te trekken, vooral in Aziatische landen. De Amerikaanse streamingdienst, die volgende week met resultaten komt, boekte afgelopen jaar enorme successen met series als Squid Game en Hellbound en wil de Koreaanse succesformule ook naar andere landen in de regio Azië-Pacific brengen.

Het kostte Squid Game afgelopen herfst slechts vier weken om de meest bekeken serie ooit op Netflix te worden, ondanks dat het programma niet Engelstalig was. Nog belangrijker dan de hoge kijkcijfers was dat de kijkers die Squid Game verslonden meer shows in het Koreaans gingen kijken, zoals My Name en The King's Affection.

In de week van 15 november verving Hellbound, een fantasythriller, zelfs Squid Game als de meest bekeken niet-Engelse show wereldwijd op Netflix. In de afgelopen zes maanden heeft Zuid-Korea meer populaire Netflix-programma's geleverd dan enig ander land op de Verenigde Staten na.

Beleggers

Netflix telde eind september 213 miljoen abonnees en denkt ooit 500 miljoen abonnees te kunnen bereiken. Beleggers, die het bedrijf waarderen op meer dan 230 miljard dollar, verwachten dat Netflix zijn trackrecord van ongeveer 20 miljoen klanten per jaar zal voortzetten.

Volgens analist Michael Morris van Guggenheim vertegenwoordigt Azië-Pacific momenteel de grootste groeimogelijkheid van Netflix. "Als je op weg bent naar honderden en honderden miljoenen abonnees, dan moet een groot deel daarvan uit Azië komen, gezien de omvang ervan", aldus Morris.

Buitenlandse streamingdienst

Netflix heeft al een beroep gedaan op Minyoung Kim, ooit de creatief directeur van het bedrijf in Zuid-Korea, om toezicht te houden op de programmering in heel Azië-Pacific, met uitzondering van India. Kim en haar team stonden aan de wieg van het succes van Netflix in Zuid-Korea en willen hun ervaring nu gebruiken om de groei van Netflix in talloze andere landen een boost te geven.

In 2016 lanceerde Netflix met hoge verwachtingen zijn streamingdienst in Zuid-Korea, maar de beginfase verliep moeizaam. De grootste tv-studio's en netwerken van het land waren terughoudend om hun shows in licentie te geven aan de onbekende buitenlandse streamingdienst.

Een van de grootste markten

In 2020 boekte het bedrijf voor het eerst winst in Zuid-Korea. Het land is nu een van de grootste markten van Netflix in Azië, na Australië en Japan. Tot op heden heeft Netflix meer dan 1 miljard dollar uitgegeven aan Koreaanse programma's.

Meer uit Financieel

ABN AMRO neemt NIBC Bank over voor bijna 1 miljard euro

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO neemt zijn kleinere branchegenoot NIBC Bank over, heeft de bank woensdag aangekondigd. De geschatte overnameprijs bedraagt zo'n 960 miljoen euro. Het gaat om een van de grootste overnames in jaren in de Nederlandse bankensector.

38 minuten geleden
Bijna een kwart minder bedrijven failliet in oktober

DEN HAAG (ANP) - Het aantal faillissementen is in oktober opnieuw afgenomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal gingen vorige maand 253 bedrijven failliet. Dat zijn 75 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 23 procent. Ten opzichte van september nam het aantal faillissementen met 8 procent af.

1 uur geleden
IEA voorziet daling energiekosten huishoudens door verduurzaming

PARIJS (ANP) - Woningisolatie, elektrische auto's, zonnepanelen en warmtepompen verlagen de komende jaren de gemiddelde energiekosten van huishoudens in ontwikkelde economieën. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) spreekt die verwachting uit in het jaarlijkse World Energy Outlook-rapport.

1 uur geleden
Trump dineert woensdag met Wall Street-bazen

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump ontvangt woensdag topbestuurders uit de financiële sector voor een diner in het Witte Huis, aldus twee functionarissen die bekend zijn met de plannen.

1 uur geleden
Techbeleggers Wall Street krijgen hoogtevrees, CoreWeave keldert

NEW YORK (ANP) - Op Wall Street staken dinsdag opnieuw zorgen over de hoge waarderingen van techaandelen de kop op. Dit was mede het gevolg van een neerwaartse bijstelling van de omzetverwachting voor dit jaar door datacenterbedrijf CoreWeave. Beleggers straften dit af met een ruim 16 procent lagere koers.

9 uur geleden
The Big Short-belegger: techbedrijven overdrijven AI-winsten

NEW YORK (ANP) - Michael Burry, de belegger die bekend werd door de film The Big Short, beschuldigt een aantal grote Amerikaanse techbedrijven ervan agressieve boekhoudpraktijken te gebruiken om hun winsten uit AI op te blazen. Volgens hem worden afschrijvingskosten te laag opgegeven door te schatten dat chipapparatuur en halfgeleiders voor AI-toepassingen een langere levensduur hebben dan realistisch is. Dat meldde de Amerikaanse zakenzender CNBC.

11 uur geleden
Betaalbedrijf Adyen wint op positief gestemd Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Adyen was dinsdag de grote winnaar op het Damrak. Het betaalbedrijf, dat transacties verwerkt voor bedrijven als Facebook-moederbedrijf Meta, Uber, H&M, eBay en Microsoft, presenteerde voorafgaand aan een beleggersdag in Amsterdam nieuwe doelen voor de komende jaren. Voor 2026 rekent Adyen nog altijd op een omzetgroei van 20 tot 25 procent. Na 2026 stijgt de omzet jaarlijks met ongeveer 20 procent. Beleggers reageerden enthousiast op het nieuws en zetten het aandeel 8,4 procent hoger.

13 uur geleden