
Netflix wil met Koreaanse succesformule meer abonnees trekken
LOS GATOS (ANP/BLOOMBERG) - Netflix hoopt door het wereldwijde succes van Zuid-Koreaanse series meer abonnees te trekken, vooral in Aziatische landen. De Amerikaanse streamingdienst, die volgende week met resultaten komt, boekte afgelopen jaar enorme successen met series als Squid Game en Hellbound en wil de Koreaanse succesformule ook naar andere landen in de regio Azië-Pacific brengen.
Het kostte Squid Game afgelopen herfst slechts vier weken om de meest bekeken serie ooit op Netflix te worden, ondanks dat het programma niet Engelstalig was. Nog belangrijker dan de hoge kijkcijfers was dat de kijkers die Squid Game verslonden meer shows in het Koreaans gingen kijken, zoals My Name en The King's Affection.
In de week van 15 november verving Hellbound, een fantasythriller, zelfs Squid Game als de meest bekeken niet-Engelse show wereldwijd op Netflix. In de afgelopen zes maanden heeft Zuid-Korea meer populaire Netflix-programma's geleverd dan enig ander land op de Verenigde Staten na.
Beleggers
Netflix telde eind september 213 miljoen abonnees en denkt ooit 500 miljoen abonnees te kunnen bereiken. Beleggers, die het bedrijf waarderen op meer dan 230 miljard dollar, verwachten dat Netflix zijn trackrecord van ongeveer 20 miljoen klanten per jaar zal voortzetten.
Volgens analist Michael Morris van Guggenheim vertegenwoordigt Azië-Pacific momenteel de grootste groeimogelijkheid van Netflix. "Als je op weg bent naar honderden en honderden miljoenen abonnees, dan moet een groot deel daarvan uit Azië komen, gezien de omvang ervan", aldus Morris.
Buitenlandse streamingdienst
Netflix heeft al een beroep gedaan op Minyoung Kim, ooit de creatief directeur van het bedrijf in Zuid-Korea, om toezicht te houden op de programmering in heel Azië-Pacific, met uitzondering van India. Kim en haar team stonden aan de wieg van het succes van Netflix in Zuid-Korea en willen hun ervaring nu gebruiken om de groei van Netflix in talloze andere landen een boost te geven.
In 2016 lanceerde Netflix met hoge verwachtingen zijn streamingdienst in Zuid-Korea, maar de beginfase verliep moeizaam. De grootste tv-studio's en netwerken van het land waren terughoudend om hun shows in licentie te geven aan de onbekende buitenlandse streamingdienst.
Een van de grootste markten
In 2020 boekte het bedrijf voor het eerst winst in Zuid-Korea. Het land is nu een van de grootste markten van Netflix in Azië, na Australië en Japan. Tot op heden heeft Netflix meer dan 1 miljard dollar uitgegeven aan Koreaanse programma's.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de grote winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern gaf tijdens zijn jaarlijkse bijeenkomst met investeerders een sterke verwachting af voor de omzetgroei in de komende jaren. Het bedrijf verwacht dat de omzet jaarlijks met meer dan 10 procent zal groeien tot een omzet van ruim 60 miljard dollar in 2030. Ook koopt Salesforce in de komende zes maanden voor een extra 7 miljard dollar aan eigen aandelen in. Het aandeel werd daarop bijna 7 procent hoger gezet.
11 minuten geledenBERLIJN (ANP/RTR) - BMW heeft last van het conflict rond de Nederlandse chipmaker Nexperia, dat te maken heeft met Chinese en Amerikaanse exportbeperkingen. Dit raakt toeleveranciers van de Duitse autofabrikant.
50 minuten geledenFRANKFURT (ANP/DPA) - De kwakkelende Duitse economie is waarschijnlijk in het derde kwartaal gestagneerd. Volgens een rapport van de Duitse centrale bank is het bruto binnenlands product (bbp) naar verwachting "hooguit stabiel" gebleven. Dit is een neerwaartse bijstelling ten opzichte van vorige maand, toen de Bundesbank nog uitging van een lichte groei in het derde kwartaal.
2 uur geledenMILAAN (ANP/BLOOMBERG) - Het Italiaanse modehuis Armani heeft Giuseppe Marsocci benoemd tot nieuwe topman. Hij volgt oprichter Giorgio Armani op, die vorige maand op 91-jarige leeftijd overleed. Bronnen aan persbureau Reuters en Italiaanse media hadden al gemeld dat Marsocci waarschijnlijk de hoogste functie zou gaan vervullen.
2 uur geledenAMSTELVEEN (ANP) - Het is nog onduidelijk wat de wereldwijde reorganisatie bij het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé betekent voor de Nederlandse activiteiten, laat een woordvoerster van Nestlé Nederland weten. 's Werelds grootste voedingsbedrijf gaat de komende twee jaar wereldwijd ongeveer 16.000 banen schrappen om kosten te besparen. In Nederland heeft het concern ongeveer 1200 mensen in dienst.
2 uur geledenATHENE (ANP/AFP/RTR) - Het Griekse parlement heeft donderdag een omstreden wetsvoorstel van de regering goedgekeurd dat in uitzonderlijke omstandigheden werkdagen van dertien uur toestaat. Het voorstel kreeg eerder kritiek van vakbonden en oppositiepartijen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Het Europees Parlement gaat akkoord met het plan van de Europese Commissie om de import van Russische energie stop te zetten. Een meerderheid van de partijen heeft in een commissievergadering voor gestemd om de import van Russische energie totaal uit te bannen.
3 uur geleden