Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Netflix wil met Koreaanse succesformule meer abonnees trekken

Netflix wil met Koreaanse succesformule meer abonnees trekken

LOS GATOS (ANP/BLOOMBERG) - Netflix hoopt door het wereldwijde succes van Zuid-Koreaanse series meer abonnees te trekken, vooral in Aziatische landen. De Amerikaanse streamingdienst, die volgende week met resultaten komt, boekte afgelopen jaar enorme successen met series als Squid Game en Hellbound en wil de Koreaanse succesformule ook naar andere landen in de regio Azië-Pacific brengen.

Het kostte Squid Game afgelopen herfst slechts vier weken om de meest bekeken serie ooit op Netflix te worden, ondanks dat het programma niet Engelstalig was. Nog belangrijker dan de hoge kijkcijfers was dat de kijkers die Squid Game verslonden meer shows in het Koreaans gingen kijken, zoals My Name en The King's Affection.

In de week van 15 november verving Hellbound, een fantasythriller, zelfs Squid Game als de meest bekeken niet-Engelse show wereldwijd op Netflix. In de afgelopen zes maanden heeft Zuid-Korea meer populaire Netflix-programma's geleverd dan enig ander land op de Verenigde Staten na.

Beleggers

Netflix telde eind september 213 miljoen abonnees en denkt ooit 500 miljoen abonnees te kunnen bereiken. Beleggers, die het bedrijf waarderen op meer dan 230 miljard dollar, verwachten dat Netflix zijn trackrecord van ongeveer 20 miljoen klanten per jaar zal voortzetten.

Volgens analist Michael Morris van Guggenheim vertegenwoordigt Azië-Pacific momenteel de grootste groeimogelijkheid van Netflix. "Als je op weg bent naar honderden en honderden miljoenen abonnees, dan moet een groot deel daarvan uit Azië komen, gezien de omvang ervan", aldus Morris.

Buitenlandse streamingdienst

Netflix heeft al een beroep gedaan op Minyoung Kim, ooit de creatief directeur van het bedrijf in Zuid-Korea, om toezicht te houden op de programmering in heel Azië-Pacific, met uitzondering van India. Kim en haar team stonden aan de wieg van het succes van Netflix in Zuid-Korea en willen hun ervaring nu gebruiken om de groei van Netflix in talloze andere landen een boost te geven.

In 2016 lanceerde Netflix met hoge verwachtingen zijn streamingdienst in Zuid-Korea, maar de beginfase verliep moeizaam. De grootste tv-studio's en netwerken van het land waren terughoudend om hun shows in licentie te geven aan de onbekende buitenlandse streamingdienst.

Een van de grootste markten

In 2020 boekte het bedrijf voor het eerst winst in Zuid-Korea. Het land is nu een van de grootste markten van Netflix in Azië, na Australië en Japan. Tot op heden heeft Netflix meer dan 1 miljard dollar uitgegeven aan Koreaanse programma's.

Meer uit Financieel

Biefstuk, hamburgers en rundergehakt 'fors duurder' in 2026

DEN HAAG (ANP) - Rundvlees, zoals biefstuk, hamburgers en rundergehakt, wordt volgend jaar opnieuw een stuk duurder, na de forse prijsstijgingen van dit jaar. Dit komt mede doordat in Nederland steeds meer boerenbedrijven verdwijnen door stikstofregels. "Het uitkopen van veehouderijen vindt nu plaats, dus de beschikbaarheid van vlees wordt hierdoor naar verwachting nog minder. Daardoor zullen de prijzen omhooggaan", zegt Marian Lemsom, directeur van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).

19 minuten geleden
Google bouwt nieuwe datacenters in Texas in wedloop om AI

MOUNTAIN VIEW (ANP/BLOOMBERG) - Het Amerikaanse techbedrijf Google gaat 40 miljard dollar investeren in drie nieuwe datacenters in Texas, in een wedloop tussen bedrijven om meer rekenkracht voor AI en dataverwerking te bemachtigen. Eerder investeerden concurrenten zoals OpenAI en Anthropic PBC al miljarden in datacenters in Texas.

26 minuten geleden
Duurdere kruidnoten in kleinere zakken alsnog evenveel verkocht

DEN HAAG (ANP) - Kruidnoten zijn de afgelopen jaren een stuk duurder geworden, maar ze worden er niet minder door gegeten. Fabrikanten pasten de grootte van de zakken aan om zo de prijsstijging te dempen en dat lijkt te hebben gewerkt: mensen kopen nu vaker kleinere zakjes. Daardoor verkopen de belangrijkste producenten Van Delft en Bolletje alsnog ongeveer evenveel als een jaar eerder, laten ze weten aan persbureau ANP.

1 uur geleden
Trump verlaagt tarieven koffie, groenten, fruit en rundvlees

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump heeft vrijdag een verordening getekend om importheffingen op producten als rundvlees, koffie, bananen en tomaten te verlagen. Hij doet dit onder druk van zijn aanhang, die worstelt om de eindjes aan elkaar te knopen.

8 uur geleden
Alibaba verliezer op Wall Street na beschuldigingen Witte Huis

NEW YORK (ANP) - Het Chinese webwinkelconcern Alibaba was vrijdag een stevige verliezer op de aandelenbeurs in New York. De onderneming achter onder meer AliExpress werd bijna 4 procent lager gezet na een bericht van de Financial Times over vermeende hulp aan Chinese militaire "operaties" tegen doelen in de Verenigde Staten.

10 uur geleden
Franse toezichthouder vindt bij meer webshops verboden sekspoppen

PARIJS (ANP/RTR) - Niet alleen de Chinese webwinkel Shein, maar ook andere onlineplatforms hebben illegale producten verkocht. Dat heeft de Franse consumententoezichthouder geconstateerd, nadat er pas al ophef was over op kinderen lijkende sekspoppen bij Shein. Die laatste ontliep ternauwernood een blokkade in Frankrijk omdat het bedrijf snel alle foute artikelen uit zijn assortiment verwijderde.

11 uur geleden
Amerikaanse investeerder ziet af van overname Britse Telegraph

LONDEN (ANP/AFP) - De Amerikaanse investeerder RedBird heeft vrijdag aangekondigd dat het na veel kritiek afziet van de overname van The Telegraph. Dat zorgt voor hernieuwde onzekerheid over de toekomst van de 170 jaar oude Britse krant.

12 uur geleden