Netbeheerders: energieplannen gemeenten te weinig concreet
DEN HAAG (ANP) - De plannen van gemeenten om woningen van het gas te halen, het elektriciteitsnet te verzwaren en andere projecten met betrekking tot de energietransitie zijn te weinig concreet. Netbeheerders hebben de visies die veel gemeenten eind vorig jaar hebben opgesteld nader bekeken. Ze concluderen dat maar 16 procent van de gemeenten met concrete plannen is gekomen.
Om tegen 2030 een CO2-reductie te hebben gerealiseerd van 49 procent en 1,5 miljoen huizen te hebben verduurzaamd, zoals in de klimaatdoelen staat, zouden jaarlijks 187.500 huizen van het gas af moeten menen de netbeheerders. In 2050 gaat het om 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen die van het aardgas af moeten zijn.
In de visies van de gemeenten staat hoe zij tot 2030 te werk gaan. Dan gaat het naast het aardgasvrij maken van huizen ook om de ontwikkeling van warmtealternatieven en wat dit kost. Deze informatie is ook voor netbeheerders van belang, om bijvoorbeeld een inschatting te kunnen maken van de werkzaamheden en wat ervoor nodig is.
Elektriciteitsnetten
Problemen die nu bijvoorbeeld al spelen, maar waar de plannen nog op zich laten wachten, is de grote druk op de elektriciteitsnetten. Dat komt bijvoorbeeld doordat huishoudens ervoor kiezen om elektrisch te gaan koken, zonnepanelen op het dak leggen of een laadpaal voor de elektrische auto installeren. Daarbij is er sprake van een "chronisch tekort' aan gekwalificeerde technici, een tekort aan openbare ruimte en schaarste van materialen. "Daarom kan niet alles tegelijk en niet alles in één keer", waarschuwen de netbeheerders.
Volgens de netbeheerders heeft 53 procent van de gemeenten nog geen concreet plan opgesteld. In een derde van de gevallen gaat het om een globale planning, maar worden er geen concrete jaartallen genoemd. De netbeheerders willen gemeenten bijstaan met het opstellen van concrete plannen te komen. De publicatie van de analyse van de netbeheerders valt samen met het congres van het Programma Aardgasvrije Wijken in Nieuwegein dat donderdag wordt gehouden.
Meer uit Financieel
DOHA (ANP/BLOOMBERG) - Qatar is bezig lege schepen voor het transport van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) terug naar het land te halen. Qatar was voor het begin van de oorlog in het Midden-Oosten een grote exporteur van lng, maar dat is door de sluiting van de Straat van Hormuz grotendeels stilgevallen.
44 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse beurs is maandag met een kleine winst geopend. De aandacht van beleggers ging vooral uit naar de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. Volgens bemiddelaars Qatar en Pakistan wordt vooruitgang geboekt in de onderhandelingen. De olieprijzen daalden.
46 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse start-up Droppie, die consumenten een financiële vergoeding geeft voor het inleveren van afval, heeft miljoenen opgehaald voor verdere uitbreiding. Bij de recyclewinkels van Droppie kunnen mensen kleding, oude telefoons en koffiecups inleveren, in ruil voor een klein geldbedrag.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Werkzoekenden hebben een grotere kans op een baan in de bouw, als dierenartsassistent of in een tweedehandswinkel. Dat zijn volgens uitkeringsinstantie UWV dit jaar nieuwe kansrijke beroepen. Naar klantenservicemedewerkers en politieagenten is juist minder vraag.
2 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De olieprijzen gingen maandagochtend omlaag, na tekenen van vooruitgang in de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. De gesprekken leken eerst nog moeizaam van start te gaan, na dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump richting Iran.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse consumenten zijn deze maand minder negatief gestemd. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De graadmeter die het vertrouwen weergeeft, ging van een stand van min 46 in mei naar min 39 in juni. Dat is de sterkste verbetering in ruim elf jaar tijd. Het consumentenvertrouwen blijft echter ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar van min 11.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De prijs van een bestaande koopwoning steeg vorige maand iets harder dan een maand eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van cijfers van het Kadaster. Een bestaande koopwoning was in mei gemiddeld 4,4 procent duurder dan in dezelfde periode een jaar eerder. In april stegen de prijzen nog met 4,3 procent in vergelijking met diezelfde maand in 2025.
3 uur geleden