Netbeheerder moet prijssysteem tegen overbelasting vaker inzetten
AMSTERDAM (ANP) - Netbeheerders moeten vaker een prijsmechanisme inzetten om te voorkomen dat het aanbod aan elektriciteit op bepaalde momenten groter is dan de capaciteit van het netwerk. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt. De toezichthouder wil in de Netcode Elektriciteit duidelijker vastgelegd hebben wanneer, hoe en onder welke voorwaarden netbeheerders gebruik maken van dit zogeheten congestiemanagement.
Het systeem voorkomt dat te veel partijen tegelijk het elektriciteitsnet belasten, wat in het uiterste geval de elektriciteitsvoorziening kan onderbreken. Dan gaat het niet alleen om het hoogspanningsnet, maar ook om de regionale netten. Netbeheerders kunnen producenten en afnemers van elektriciteit als dat nodig is een vergoeding geven als zij helpen het net minder te belasten door bijvoorbeeld minder stroom te leveren.
Congestiemanagement draagt volgens de ACM bij aan de energietransitie. Door het systeem ontstaat er meer ruimte op het elektriciteitsnet, waardoor er ook meer wind- en zonneparken aangesloten kunnen worden.
Definitief besluit
Volgens de ACM moeten netbeheerders het prijsmechanisme vaker toepassen dan nu het geval is zo staat in een ontwerpbesluit. Alleen als de kosten voor congestiemanagement boven een bepaalde financiële grens uitkomen of als er een technische grens wordt bereikt waardoor de betrouwbaarheid van het net onder druk komt te staan, zou de netbeheerder geen aanbod meer hoeven te doen voor het transport van elektriciteit.
De wijziging wordt nu ter inzage gelegd bij belanghebbenden. Netbeheerders hebben dan zes weken de tijd om daar op te reageren. Daarna neemt de ACM een definitief besluit. Het is ook aan de ACM of er al dan niet wijzigingen worden aangebracht. Partijen kunnen na het definitieve besluit nog wel beroep aantekenen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.
Meer uit Financieel
EINDHOVEN (ANP) - Pomphouders verspreid over het land hebben extra voorraad ingeslagen, omdat in de laatste dagen van het jaar mogelijk meer automobilisten hun tank willen volgooien. Per 1 januari gaan de brandstofaccijnzen omhoog. Toch verwacht voorzitter Martin van Eijk van pomphoudersbrancheorganisatie Drive geen lange rijen.
59 minuten geledenSANTIAGO (ANP/AFP) - In Chili is een nieuw bedrijf opgezet om de winning van lithium op te voeren, een metaal dat wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen en mobiele telefoons. Het gaat om een samenwerking tussen het Chileense staatsbedrijf Codelco, 's werelds grootste koperproducent, en de particuliere mijnbouwer SQM, waarin Chinees kapitaal is geïnvesteerd.
3 uur geledenHAMBURG (ANP/DPA) - De Chaos Computer Club (CCC), naar eigen zeggen Europa's grootste hackerscollectief, heeft in Duitsland opgeroepen tot een maandelijkse Digitale Onafhankelijkheidsdag. De organisatie, die zich hard maakt voor digitale rechten en cyberveiligheid, wil mensen aansporen hun afhankelijkheid van de dominante digitale platforms te heroverwegen.
4 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".
5 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
23 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
1 dag geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
1 dag geleden