Nestlé voorzichtiger over groei door zwakker prijseffect
VEVEY (ANP) - Het Zwitserse Nestlé, het bedrijf achter bekende merken als KitKat, Maggi en Nespresso, is voorzichtiger over zijn omzetgroei dit jaar omdat het zijn prijzen minder hard kan verhogen dan voorheen. Eerder wist Nestlé juist nog te profiteren van prijsverhogingen, maar door toenemende concurrentie van goedkopere huismerken van supermarkten is dat steeds lastiger geworden.
Nestlé rekent nu voor dit jaar op een omzetgroei van minimaal 3 procent. Dat was eerder nog ongeveer 4 procent. In de eerste helft van dit jaar nam de omzet, aangepast voor ongunstige wisselkoersen en de verkoop van bedrijfsonderdelen, met ruim 2 procent toe tot 45 miljard frank, omgerekend 47 miljard euro.
Die groei is vrijwel volledig te danken aan prijsverhogingen, maar dat effect zwakte flink af in het tweede kwartaal.
De nettowinst van 's werelds grootste levensmiddelenbedrijf was onveranderd op 5,6 miljard frank.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.
4 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.
5 uur geledenMILAAN (ANP) - De Italiaanse politie heeft op hoofdkantoren van dertien bekende modebedrijven documenten opgevraagd over hun omgang met toeleveranciers, meldt persbureau Reuters op basis van documenten van justitie. De actie is onderdeel van een breder onderzoek naar vermeende uitbuiting van arbeiders in de mode-industrie. Agenten bezochten onder andere Dolce & Gabbana, Versace, Prada en de Italiaanse tak van Adidas.
6 uur geleden