Nestlé verkoopt meer koffie, diervoeding en producten van Maggi
VEVEY (ANP) - Levensmiddelenconcern Nestlé merkte ook in het tweede kwartaal een sterke vraag naar zijn koffieproducten. Verder bleek de diervoeding van Purina en Felix populair, evenals de smaakmakers voor in de keuken van Maggi. De sterke verkopen zijn voor het Zwitserse bedrijf reden om zijn verkoopverwachtingen voor het hele jaar iets aan te scherpen.
Nestlé verkoopt onder meer Starbucks-koffie voor in de supermarkt. De omzet van dat bekende merk kwam bijna 17 procent hoger uit dan een jaar eerder. Ook Nescafé en Nespresso waren in trek. De merken die het goed doen zijn niet heel toevallig allemaal producten waarnaar afgelopen jaar tijdens de coronalockdowns meer vraag ontstond, toen mensen meer vanuit huis begonnen te werken, een huisdier namen voor gezelschap en min of meer gedwongen thuis moesten koken. Afgelopen kwartaal was nog steeds sprake van lockdowns, al werden de maatregelen in veel landen wel versoepeld.
Dat de pandemie van invloed is op de cijfers blijkt ook uit de lagere verkoop van babyvoeding. Volgens Nestlé is dat te wijten aan de lagere geboortecijfers door de virusuitbraak. Mogelijk kan het concern hier later weer meer producten van verkopen. Door tijdens de pandemie verwekte baby's zou nu volgens deskundigen juist een geboortegolf op komst zijn.
Omzet
De opbrengsten telden in de eerste helft van het jaar op tot 41,8 miljard frank, omgerekend bijna 39 miljard euro. Dat komt op eigen kracht neer op een omzetgroei van meer dan 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij dikte de nettowinst met ruim 1 procent aan tot 5,9 miljard frank.
Nestlé rekent voor heel het jaar nu op een omzetgroei op eigen kracht van 5 tot 6 procent. Dat is een kleine verbetering vergeleken met de eerdere verwachting. Wel is de prognose voor de winstmarge iets verlaagd. Dat heeft te maken met gestegen prijzen van grondstoffen en kosten in verband met de integratie van de activiteiten die eerder dit jaar zijn overgenomen van vitamine- en supplementenmaker The Bountiful Company.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/RTR) - Tesla heeft een nieuw verkooprecord gevestigd in Noorwegen. Nog nooit verkocht een merk in het land zoveel auto's als het bedrijf van Elon Musk dit jaar, met ook nog een maand te gaan. Tesla profiteerde in november met een verdrievoudiging van de verkoop van een aanstaande belastingverhoging.
42 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Chipmachinemaker ASML is verreweg de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling (R&D) in Nederland. Maar een groot deel van de uitgaven hieraan in ons land komt slechts van een handvol bedrijven, meldt onderzoeksinstituut TNO.
49 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken. Het lukt de organisatie al langere tijd niet om mensen die mogelijk arbeidsongeschikt zijn binnen de gestelde termijn duidelijkheid te geven. Dat komt door een aanhoudende toename van beoordelingsaanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Paul Terstegge wordt de nieuwe topman van Transavia. Begin oktober werd bekend dat de huidige topman Marcel de Nooijer de budgetmaatschappij verlaat. Terstegge volgt hem per 1 februari 2026 op, meldt Transavia.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe elektrische auto's is afgelopen maand fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders begin volgend jaar te verhogen, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Dat plan is inmiddels afgezwakt, maar de auto's waren al besteld.
2 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is maandag weer gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste cryptomunt ter wereld leek zich de afgelopen dagen te handhaven boven de 91.000 dollar, maar viel op de eerste dag van december terug tot onder de 86.000 dollar (ruim 74.000 euro).
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten laten deze feestdagenperiode hun pakketjes liever bij een PostNL-punt of pakketautomaat bezorgen dan vorig jaar. Volgens het post- en pakketbedrijf, dat keek naar de doorgegeven voorkeuren in de eigen app, gaat het om een groei van 40 procent. Het gebruik van pakketautomaten steeg met 60 procent.
2 uur geleden