Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nestlé verkoopt meer koffie, diervoeding en producten van Maggi

Nestlé verkoopt meer koffie, diervoeding en producten van Maggi

VEVEY (ANP) - Levensmiddelenconcern Nestlé merkte ook in het tweede kwartaal een sterke vraag naar zijn koffieproducten. Verder bleek de diervoeding van Purina en Felix populair, evenals de smaakmakers voor in de keuken van Maggi. De sterke verkopen zijn voor het Zwitserse bedrijf reden om zijn verkoopverwachtingen voor het hele jaar iets aan te scherpen.

Nestlé verkoopt onder meer Starbucks-koffie voor in de supermarkt. De omzet van dat bekende merk kwam bijna 17 procent hoger uit dan een jaar eerder. Ook Nescafé en Nespresso waren in trek. De merken die het goed doen zijn niet heel toevallig allemaal producten waarnaar afgelopen jaar tijdens de coronalockdowns meer vraag ontstond, toen mensen meer vanuit huis begonnen te werken, een huisdier namen voor gezelschap en min of meer gedwongen thuis moesten koken. Afgelopen kwartaal was nog steeds sprake van lockdowns, al werden de maatregelen in veel landen wel versoepeld.

Dat de pandemie van invloed is op de cijfers blijkt ook uit de lagere verkoop van babyvoeding. Volgens Nestlé is dat te wijten aan de lagere geboortecijfers door de virusuitbraak. Mogelijk kan het concern hier later weer meer producten van verkopen. Door tijdens de pandemie verwekte baby's zou nu volgens deskundigen juist een geboortegolf op komst zijn.

Omzet

De opbrengsten telden in de eerste helft van het jaar op tot 41,8 miljard frank, omgerekend bijna 39 miljard euro. Dat komt op eigen kracht neer op een omzetgroei van meer dan 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij dikte de nettowinst met ruim 1 procent aan tot 5,9 miljard frank.

Nestlé rekent voor heel het jaar nu op een omzetgroei op eigen kracht van 5 tot 6 procent. Dat is een kleine verbetering vergeleken met de eerdere verwachting. Wel is de prognose voor de winstmarge iets verlaagd. Dat heeft te maken met gestegen prijzen van grondstoffen en kosten in verband met de integratie van de activiteiten die eerder dit jaar zijn overgenomen van vitamine- en supplementenmaker The Bountiful Company.

Meer uit Financieel

Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

30 minuten geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

31 minuten geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

2 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

3 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

3 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

4 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

4 uur geleden