Nestlé splitst watermerken als Perrier en S.Pellegrino af
VEVEY (ANP) - Nestlé splitst zijn merken voor mineraalwater, zoals Vittel, Perrier en S.Pellegrino, af. Volgens het Zwitserse voedingsmiddelenconcern helpt die ingreep bij het aanjagen van de groei. Nestlé wil daarnaast ook meer geld uitgeven aan marketing en tot en met 2027 minstens 2,5 miljard Zwitserse frank (2,7 miljard euro) aan kosten besparen.
Als verkoper van vaak duurdere A-merken kampt Nestlé de laatste jaren met verlies aan marktaandeel, omdat consumenten door de sterk gestegen kosten voor levensonderhoud kritischer naar de prijzen in de supermarkt kijken. Het moederbedrijf van merken als KitKat, Nescafé en Maggi was daardoor vorige maand opnieuw somberder over de omzetgroei in heel 2024.
Onder de onlangs aangetreden topman Laurent Freixe mikt Nestlé ook op een lagere winstmarge dan zijn voorganger. De omzet moet op de middellange termijn met 4 procent groeien, terwijl Nestlé voor dit jaar op een stijging van ongeveer 2 procent rekent.
Mineraalwater
Nestlé Waters moet vanaf 1 januari een zelfstandig bedrijf zijn. Het komt onder leiding te staan van Muriel Lienau. Zij is nu topvrouw van de Europese divisie van Nestlé Waters.
De bedrijfstak kwam onlangs nog negatief in het nieuws. Actiegroep Foodwatch pleitte eerder dit jaar voor nieuw onderzoek door justitie naar de manier waarop Nestlé het water voor flesjes mineraalwater behandelt in Frankrijk. Volgens Franse media was water in bepaalde bronnen voor water verontreinigd en paste het bedrijf zuiveringsmethoden toe die niet zijn toegestaan voor mineraalwater.
Meer uit Financieel
LEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten willen dat vleesvervangers herkenbare namen houden. Supermarktkoepel CBL roept het Europees Parlement daarom op het voorgestelde verbod op namen als vegaburger, vegetarische worst of plantaardige schnitzel te heroverwegen.
29 minuten geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse industrie heeft over het afgelopen jaar nog eens 170.000 banen verloren door de grote problemen waarmee veel industriebedrijven kampen. Dat zei de president van de Duitse Industrie- en Handelskamer (DIHK) in een interview met persbureau dpa. Zo hebben bijvoorbeeld de Duitse autosector en grondstoffenindustrie het erg moeilijk door felle concurrentie, een zwakkere vraag en hoge kosten.
35 minuten geledenROME (ANP/RTR) - Ryanair heeft een boete van ongeveer 255 miljoen euro gekregen van de Italiaanse mededingingsautoriteit. Volgens de toezichthouder heeft de Ierse luchtvaartmaatschappij misbruik gemaakt van haar dominante positie in de reismarkt. Ryanair zou het reisbureaus moeilijker hebben gemaakt om Ryanair-vluchten aan te bieden in combinatie met vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen of andere diensten.
1 uur geledenREDWOOD CITY (ANP/BLOOMBERG) - De aandeelhouders van computerspellenbedrijf Electronic Arts (EA), bekend van games als EA Sports FC en The Sims, hebben ingestemd met de overname van 55 miljard dollar door een groep investeerders. Door die overname verdwijnt EA van de aandelenbeurs in New York.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Novo Nordisk was dinsdag een opvallende winnaar op de aandelenbeurs in Kopenhagen met een koerssprong van 7 procent. De Deense farmaceut heeft goedkeuring gekregen van de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit FDA om zijn succesvolle afslankmiddel Wegovy in pilversie te gaan verkopen in de Verenigde Staten. Novo Nordisk wil begin januari beginnen met de verkoop van de afslankpillen.
2 uur geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG/AFP) - De Deense farmaceut Novo Nordisk heeft in de Verenigde Staten goedkeuring gekregen om een pilversie van zijn succesvolle obesitasinjectie Wegovy op de markt te brengen. "Met de goedkeuring van de Wegovy-pil vandaag krijgen patiënten een handige, dagelijkse pil die hen kan helpen net zoveel gewicht te verliezen als de oorspronkelijke Wegovy-injectie", stelt topman Mike Doustdar.
3 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Kweekvleesbedrijf Mosa Meat heeft nog eens 15 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Waar branchegenoot Meatable moet stoppen om geldproblemen, lukt het Mosa Meat dus wel nieuwe financiering te vinden. Eerder werd al 40 miljoen euro opgehaald en er was een crowdfundingcampagne, waarmee in de afgelopen twee jaar in totaal 58 miljoen euro is binnengebracht.
3 uur geleden