Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nestlé splitst watermerken als Perrier en S.Pellegrino af

Nestlé splitst watermerken als Perrier en S.Pellegrino af

VEVEY (ANP) - Nestlé splitst zijn merken voor mineraalwater, zoals Vittel, Perrier en S.Pellegrino, af. Volgens het Zwitserse voedingsmiddelenconcern helpt die ingreep bij het aanjagen van de groei. Nestlé wil daarnaast ook meer geld uitgeven aan marketing en tot en met 2027 minstens 2,5 miljard Zwitserse frank (2,7 miljard euro) aan kosten besparen.

Als verkoper van vaak duurdere A-merken kampt Nestlé de laatste jaren met verlies aan marktaandeel, omdat consumenten door de sterk gestegen kosten voor levensonderhoud kritischer naar de prijzen in de supermarkt kijken. Het moederbedrijf van merken als KitKat, Nescafé en Maggi was daardoor vorige maand opnieuw somberder over de omzetgroei in heel 2024.

Onder de onlangs aangetreden topman Laurent Freixe mikt Nestlé ook op een lagere winstmarge dan zijn voorganger. De omzet moet op de middellange termijn met 4 procent groeien, terwijl Nestlé voor dit jaar op een stijging van ongeveer 2 procent rekent.

Mineraalwater

Nestlé Waters moet vanaf 1 januari een zelfstandig bedrijf zijn. Het komt onder leiding te staan van Muriel Lienau. Zij is nu topvrouw van de Europese divisie van Nestlé Waters.

De bedrijfstak kwam onlangs nog negatief in het nieuws. Actiegroep Foodwatch pleitte eerder dit jaar voor nieuw onderzoek door justitie naar de manier waarop Nestlé het water voor flesjes mineraalwater behandelt in Frankrijk. Volgens Franse media was water in bepaalde bronnen voor water verontreinigd en paste het bedrijf zuiveringsmethoden toe die niet zijn toegestaan voor mineraalwater.

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

18 minuten geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

19 minuten geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

3 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

4 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

5 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

7 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

7 uur geleden