Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nederlandse zonnepanelen moeten extremen overleven richting maan

Nederlandse zonnepanelen moeten extremen overleven richting maan

LEIDEN (ANP) - Het heelal is niet te vergelijken met een rijtjeshuis in een Vinex-wijk. En daarom moeten zonnepanelen die de ruimte in gaan bestand zijn tegen heel andere omstandigheden dan de zonnepanelen op onze daken. Ze moeten extremen overleven, zegt Rob van Hassel van Airbus Nederland in Leiden. Hij leidde het team dat de zonnepanelen heeft ontwikkeld voor een nieuw Amerikaans ruimtevaartuig, de Orion. Die moet over een paar jaar mensen naar de maan en terug brengen. Op maandag begint de generale repetitie, een onbemande vlucht richting de maan.

Bij de lancering zit het vaartuig boven in een raket, op 100 meter hoogte. Als die raket loskomt van het lanceerplatform, wordt alles aan boord blootgesteld aan enorme trillingen. "De zonnepanelen voelen 80 tot 100 keer hun eigen gewicht op zich drukken. Dat is twintig keer de kracht die Max Verstappen voelt in de Formule 1", aldus Van Hassel. De brullende raketmotoren produceren bij het opstijgen 143 decibel aan geluid. Dat is honderd tot tweehonderd keer zoveel lawaai als een stofzuiger, hard genoeg om trommelvliezen te laten scheuren.

Ongeveer 18 minuten na de lancering klappen de Nederlandse zonnepanelen uit en gaan ze aan het werk om elektriciteit op te wekken. Eerst blijft het vaartuig in een baan rond de aarde. Als de zon erop schijnt, is de temperatuur drie kwartier lang 100 graden boven nul. Maar zodra het vaartuig in de schaduw van de aarde, en dus boven nachtelijk land vliegt, zakt de temperatuur meteen naar 100 graden onder nul. Bij de maan zijn de verschillen nog groter. Van Hassel: "De maan reflecteert het licht van de zon. Als de sonde daar vliegt, is het 150 graden. Achter de maan is het min 200. Bovendien maakt de schadelijke straling van de zon de lichtcellen langzaam kapot. Het is een veel extremere omgeving dan op aarde."

Snelheid

Ruim 1,5 uur na lancering volgt een van de spannendste momenten van de missie. De sonde moet snelheid maken om zich te ontworstelen aan de aantrekkingskracht van de aarde. Zo kan hij beginnen aan de oversteek naar de maan. De snelheid gaat van ruim 28.000 kilometer per uur naar ruim 36.000 kilometer per uur. Van Hassel: "De Orion trekt niet rustig op zoals een auto bij een snelweg, de raketboost zorgt voor een klap ineens, er zit niets tussen nul en maximaal. Als we daar in het ontwerp niet in hadden voorzien, zouden de zonnepanelen direct afbreken en zou de capsule alleen verdergaan."

Om dat te voorkomen, zijn de zonnepanelen in Leiden zo gebouwd dat ze vlak voor de versnelling automatisch naar achteren klappen. Ze lijken aerodynamisch, maar dat heeft geen nut in het luchtledige, het gaat erom dat ze "meebuigen met de richting van de belasting", legt Van Hassel uit. Een paar weken later klappen de panelen weer weg, wanneer de Orion gas geeft om te beginnen aan de oversteek van de maan naar de aarde.

Als de zonnepanelen dat allemaal overleefd hebben, eindigen ze alsnog in een grote vuurbal wanneer het vaartuig terugkeert in de dampkring van de aarde. De Orion komt met een snelheid van ongeveer 40.000 kilometer per uur de dampkring binnen en remt in korte tijd af naar 480 kilometer per uur. De wrijving zorgt voor temperaturen van ruim 2800 graden. Van de zonnepanelen blijft niets over.

Meer uit Binnenland

Weer vogelgriep vastgesteld in Drogeham, net als een week eerder

DROGEHAM (ANP) - In het Friese dorp Drogeham is vogelgriep aangetroffen in een legkippenbedrijf, een week nadat dit werd vastgesteld bij een andere firma op nog geen kilometer afstand. Het ministerie van Landbouw meldt dat circa 117.000 kippen worden geruimd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om verdere verspreiding te voorkomen.

2 uur geleden
Zwartboek over geweld tegen moskee, 'bijna verdubbeld'

ROTTERDAM (ANP) - Een onderzoekstak van K9, het samenwerkingsverband van Nederlandse moskeekoepels, heeft een zogeheten zwartboek gepubliceerd over "het toenemende geweld tegen moskeeën in Nederland". Volgens K9 is het aantal incidenten tussen 2015 en 2025 bijna verdubbeld vergeleken met de tien jaar ervoor: 369 tegenover 192.

4 uur geleden
Buienradar: waterkoud tijdens intocht Sinterklaas op Texel

DEN BURG (ANP) - Het wordt waterkoud tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas op Texel. Ook staat er een vlagerige windkracht 6 vanuit het oosten, meldt Buienradar. De weersite spreekt van een kille sinterklaasintocht. "De gevoelstemperatuur ligt rond een graad of 3, dus lekkere warme kleding is hier geen overbodige luxe."

4 uur geleden
Halsema: niet fair dat Concertgebouw verwijt antisemitisme kreeg

AMSTERDAM (ANP) - De afweging om in eerste instantie het jaarlijkse concert waarmee het joodse feest Chanoeka wordt gevierd in het Concertgebouw te annuleren, was aan het Concertgebouw. Maar het is "niet fair" en "niet terecht" dat het Concertgebouw antisemitisme is verweten. Dat zei burgemeester Femke Halsema van Amsterdam vrijdag tegen de Amsterdamse zender AT5.

5 uur geleden
Nederland en Brazilië willen elkaar opzoeken in energietransitie

BELÉM (ANP) - Nederland en Brazilië willen nauwer met elkaar gaan samenwerken in de energietransitie. De twee landen hebben op de klimaattop in Belém een intentieverklaring ondertekend waarin ze afspreken hun samenwerking te "versterken en te ontwikkelen". Het draait om thema's als waterstof, windenergie op zee, biobrandstoffen, het afvangen van CO2 en het produceren van duurzamere brandstoffen voor de lucht- en scheepvaart.

7 uur geleden
Jetten in aardbevingsgebied Groningen: gaskraan blijft dicht

ZEERIJP (ANP) - Bij zijn bezoek aan het gebied in Groningen dat in de nacht van donderdag op vrijdag is getroffen door een aardbeving, verzekerde D66-leider Rob Jetten dat het weer openen van de gaskraan "absoluut niet aan de orde" en "onbespreekbaar" is. Een van zijn mogelijke coalitiepartners, namelijk JA21, pleit hier juist wel voor.

8 uur geleden
CIDI: geen levering F35-onderdelen aan Israël betreurenswaardig

AMSTERDAM (ANP) - Het is betreurenswaardig maar niet heel verrassend dat de regering heeft besloten ook de komende tijd geen F-35-onderdelen aan Israël te leveren, vindt het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). "Helaas gaat men wel voorbij aan het punt dat de F-35 een belangrijke rol speelt in de verdediging van Israël", zegt directeur Naomi Mestrum.

8 uur geleden