Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

‘Nederlandse wijnen worden steeds beter’

‘Nederlandse wijnen worden steeds beter’

AMSTERDAM (ANP) - De kwaliteit van Nederlandse wijnen wordt steeds beter. Dat stelt wijnexpert Stan Beurskens. Volgens de eigenaar van wijndomein St. Martinus in het Limburgse Vijlen is dat ook te zien aan de stijgende lijn in het aantal internationale medailles voor Nederlandse wijnen. "Nederland mag inmiddels een wijnland worden genoemd."

"In totaal produceert Nederland rond de 1,2 miljoen flessen wijn", vertelt Jules Odekerken, voorzitter van de stichting Promotie Limburgse Wijnen. "Met ongeveer 135 commerciële wijngaarden op zo’n 250 hectare grond blijft Nederland nog wel een dwerg in de wijnwereld wat betreft volume."

Odekerken: "De meeste Nederlandse wijngaarden zijn kleinschalig en zetten in op kwaliteit. De betere wijnen worden dan ook vaak in de betere restaurants geschonken. Je vindt Nederlandse wijn niet zo snel in de supermarkt." De consument kan de Nederlandse wijn kopen bij de wijngaard zelf of online.

Innovatief

Kirsten Abels, directeur van wijndomein Holset beaamt dat. "Wij verkopen ongeveer de helft aan de horeca, en de helft vanuit de wijngaard aan mensen die langskomen of online."

Veel Nederlandse wijnboeren zijn innovatief, vertelt Beurskens. "Een voorbeeld daarvan is het creëren van nieuwe druivenrassen, zoals de Souvignier Gris en de Cabernet Cortis." Zelf onderzoekt Beurskens op zijn domein nieuwe technieken om wijnbouw duurzamer te maken. Volgens Petro Kools, eigenaar van toprestaurant Da Vinci in Maasbracht, investeren Nederlandse wijnboeren ook in nieuwe productietechnieken, met name om de wijn te verbeteren en de productie duurzamer te maken.

Limburg produceert ongeveer een derde van alle Nederlandse wijn. In de provincie bestaan veel initiatieven om de Limburgse wijnen onder de aandacht te brengen, waaronder de Limburgse Wijnweek die start op zaterdag. Woensdag wordt Kools aangesteld als de ambassadeur van ‘Limburgse wijnen 2020’.

Meer uit Financieel

ABN AMRO: populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven

AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.

5 uur geleden
Vliegtuigen wijken uit naar Maastricht door staking België

MAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.

11 uur geleden
Veel uitval treinritten door staking in België

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.

14 uur geleden
Bloomberg: hernieuwde interesse mijnbouwer BHP in overname Anglo

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.

16 uur geleden
Chinese premier: economische samenwerking met Italië versterken

JOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

17 uur geleden
Krant: EssilorLuxottica wil belang nemen in modehuis Armani

ROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.

19 uur geleden
Britse regering wil meer eigen productie belangrijke grondstoffen

LONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.

20 uur geleden