Nederlandse voetbalfans zien niets in BeNeLiga
UTRECHT (ANP) - De supporters van de Nederlandse voetbalclubs zien niets in de mogelijke komst van de BeNeLiga. Topclubs uit het Nederlandse en Belgische voetbal gaan naar aanleiding van een haalbaarheidsonderzoek een concreet voorstel uitwerken voor een gezamenlijke competitie. Tot ongenoegen van de fans, die niet alleen praktische bezwaren hebben zoals de langere reisafstanden, maar ook bang zijn dat een BeNeLiga de Nederlandse voetbalcultuur schaadt.
"We lopen hier niet warm voor", zegt voorzitter Matthijs Keuning van het Supporterscollectief Nederland, waarbij supportersverenigingen van vrijwel alle betaaldvoetbalclubs zijn aangesloten. "Onze voetbalcultuur wordt overboord gegooid bij zo'n 'fusie'. De eredivisie heeft het imago van een competitie met leuk voetbal en goede spelers. Een competitie waarin NAC wel eens kan winnen van PSV en FC Emmen van Ajax. We begrijpen echt niet dat je dit imago overboord zou gooien door te fuseren met België, waar de competitie door omkoping en andere gekke zaken een ander imago heeft. Bovendien, in kleinere sporten is zo'n fusie al mislukt."
Al jaren wordt gesproken over een gecombineerde competitie, maar nog nooit zo serieus als nu. Onderzoek van Deloitte wees uit dat het gehele Belgische en Nederlandse profvoetbal zowel sportief als financieel baat kan hebben bij de BeNeLiga. Ajax, AZ, FC Utrecht, Feyenoord, PSV en Vitesse gaan met AA Gent, Club Brugge, Racing Genk, Anderlecht en Standard Luik, de KNVB, de Belgische bond KBVB en de Eredivisie CV nu een concreet voorstel uitwerken.
"Er zitten ontzettend veel haken en ogen aan", aldus Keuning. "Binnen Nederland is het al heel moeilijk om alle clubs op één lijn te krijgen, laat staan als twee landen het eens moeten worden. Er zal heel veel verzet komen. En hoe ga je bijvoorbeeld om met de tickets voor Europees voetbal?"
Voetbalpiramide
Het Supporterscollectief heeft bij de KNVB aangegeven graag te willen meepraten. Onder voetbalfans komt een onderzoek om het draagvlak te peilen. Binnen de supportersorganisatie is de BeNeLiga al besproken. "De gezamenlijke conclusie was: dit willen we niet. Als het doel is om de kwaliteit van het voetbal te verbeteren, dan zijn daar tal van andere manieren voor. Zorg eerst eens voor een 'open' voetbalpiramide en dat clubs elkaars jeugdopleiding niet kunnen leeghalen. We hebben echt geen Belgische clubs nodig om de weerstand te vergroten. Het Nederlandse voetbal is als 'merk' veel sterker dan België."
Keuning verwacht niet dat het echt komt tot een BeNeLiga. "Dat is niet alleen wat ik hoop, het lijkt me ook vrijwel onmogelijk."
Meer uit Voetbal
KANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands voetbalelftal is met een complete selectie de voorbereiding begonnen op de wedstrijd tegen Marokko in de zestiende finales van het wereldkampioenschap. Een dag na de zege van 3-1 op Tunesië verscheen bondscoach Ronald Koeman vrijdag met al zijn 26 spelers op het veld van KC Current in Kansas City.
45 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De KNVB mag vanaf het komende seizoen ook de competities van de op zaterdag en op zondag voetballende teams in de tweede en derde klasse samenvoegen. Dat probeerden acht op zondag spelende clubs nog voor de start te voorkomen via een voorzieningenrechter, maar die wijst hun bezwaren van de hand.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Sparta Rotterdam heeft Luc Nieuwenhuijs definitief overgenomen van NEC. De Rotterdammers huurden de 19-jarige aanvaller het afgelopen halfjaar al van de club uit Nijmegen. Nieuwenhuijs heeft bij Sparta een contract tot medio 2028 getekend, met een optie voor een extra jaar.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De bus die de Nederlandse supporters op het wereldkampioenschap voetbal voorgaat bij de zogenoemde 'fanwalk' op de dag van een wedstrijd van Oranje, is vrijdag vanuit de Verenigde Staten vertrokken naar Mexico. Het Nederlands elftal speelt daar in de nacht van maandag op dinsdag om 03.00 uur Nederlandse tijd in het Monterrey Stadium in Guadalupe tegen Marokko in de zestiende finales.
2 uur geledenFOXBOROUGH (ANP/AFP) - De Franse ploeg wil bondscoach Didier Deschamps een hart onder de riem steken tijdens de laatste WK-groepswedstrijd tegen Noorwegen op vrijdagavond. Dat zei middenvelder Aurélien Tchouaméni tijdens de persconferentie voor het duel. Deschamps ontbreekt bij de wedstrijd in Boston Stadium vanwege de uitvaart van zijn moeder.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ajax heeft overeenstemming bereikt over de transfer van vleugelverdediger Fouad Zahouani van het Marokkaanse Union Touarga Sportif. De 20-jarige Marokkaan tekent na het afronden van de laatste formaliteiten een contract tot medio 2029. Dat meldt Ajax op de eigen website.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Utrechtse amateurvoetbalclub USV Hercules bevestigt dat oud-speler Mats Grotenbreg (28) donderdag is overleden. Hij werd door een boot aangevaren toen hij aan het zwemmen was bij de Mookerplas in het noorden van Limburg. Hercules noemt Grotenbreg een held en wenst zijn nabestaanden "alle kracht dit verlies te dragen".
8 uur geleden