Nederlandse topman GitLab ruim 2,6 miljard waard na beursgang
SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - De Nederlandse topman en medeoprichter van softwarebedrijf GitLab Sytse Sijbrandij is door de beursgang van zijn bedrijf een stuk rijker geworden. Het samenwerkingsplatform voor softwareontwikkelaars steeg na zijn beursdebuut van woensdag in New York fors, waarmee het vermogen van Sijbrandij is gestegen tot 2,6 miljard dollar.
De 42-jarige Sijbrandij richtte GitLab in 2014 op met twee Oekraïense IT'ers, Dmitri Zaporozjets en Valeri Sizov. Die laatste twee werkten al langer aan programma's waarmee het gemakkelijker moest worden om samen aan software te werken. Sijbrandij was onder de indruk van hun werk en besloot zich bij Zaporozjets en Sizov aan te sluiten, waarna het lukte grote bedrijven te strikken.
Uiteindelijk kozen de drie ervoor om in de regio rond San Francisco, waar veel start-ups en IT-talenten samenkomen, hun bedrijf verder uit te bouwen. Van de eerste ploeg medewerkers keerden er weer veel naar Europa, maar Sijbrandij bleef in de Verenigde Staten.
Sijbrandij heeft een belang van 18 procent in GitLab, dat op zijn eerste dag op technologiebeurs Nasdaq tientallen procenten steeg tot een marktwaarde van bijna 15 miljard dollar. Ook verkocht de Nederlander 2 miljoen aandelen bij de beursgang.
GitLab staat vooral bekend als plek waar IT'ers met verschillende taken, zoals bijvoorbeeld beveiliging en ontwikkeling, gemakkelijk samen kunnen werken. Chipbedrijf Nvidia, industrieconcern Siemens en zakenbank Goldman Sachs behoren tot de klanten. Het platform was ook bij uitstek geschikt voor de razendsnelle overstap op thuiswerken die veel bedrijven door corona noodgedwongen moesten maken. In het vorige boekjaar steeg de omzet met 87 procent tot ruim 152 miljoen dollar. Daarop leed bedrijf wel een nettoverlies van 192,2 miljoen dollar.
Meer uit Financieel
IJMUIDEN (ANP) - Herman van der Meyden wordt de nieuwe directeur communicatie en publieke zaken bij Tata Steel. Dat bevestigt het bedrijf na berichtgeving van NRC. Van der Meyden volgt Donald Pols op. De oud-directeur van Milieudefensie werd na een dag ontslagen, vanwege zijn verleden als leider van een extreemrechtse studentengroep in Zuid-Afrika.
4 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - Huishoudens zullen voorlopig moeten wennen aan sterke fluctuaties in de energieprijzen, zoals dat de afgelopen tijd het geval was. Dat zegt Martijn Hagens, de nieuwe topman van energieleverancier Eneco, in een toelichting op de jaarcijfers. Vooral mensen met dynamische energiecontracten voelen de prijsschommelingen.
51 minuten geledenDUBLIN (ANP) - Ryanair gaat zijn beleid voor gezinsplaatsen iets aanpassen, maar doet dat wel met tegenzin. De Britse mededingingsautoriteit (CMA) onderzoekt de Ierse luchtvaartmaatschappij over de verplichte kosten die ouders moeten betalen om bij hun kinderen te zitten. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er niets mis met het huidige beleid.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De wereldhandel is in april met 0,7 procent toegenomen. Dat blijkt uit de wereldhandelsmonitor van het Centraal Planbureau (CPB). In maart was de wereldhandel nog afgenomen, maar in april is het effect van de onrust in het Midden-Oosten beperkt.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een nieuw debacle bij Philips zoals de apneu-affaire is niet uit te sluiten. Dat zeggen advocaten van beleggers die een diepgaand onderzoek willen naar het medisch-technologische concern. Ze beschuldigen het bedrijf ervan de markt te laat te hebben ingelicht over een probleem met afbrokkelend schuim dat in 2021 leidde tot de terugroepactie van miljoenen beademingsapparaten voor apneu-patiënten, met grote verliezen en een gedaalde beurskoers als gevolg.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Medewerkers van drogisterijen Etos, Kruidvat en Holland & Barrett gaan aankomende zaterdag opnieuw staken, kondigt vakbond FNV aan. De medewerkers van de ketens verkopen die dag volgens de vakbond geen zonnebrandcrème en andere essentiële artikelen, terwijl er hoge temperaturen verwacht worden.
2 uur geledenEERBEEK (ANP) - Papierfabriek Folding Boxboard in het Gelderse Eerbeek heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. Vakbond CNV is "volkomen overrompeld" door het nieuws. Eerder sloten in Eerbeek twee andere papierfabrieken de deuren.
2 uur geleden