Nederlandse teamsprinters toch welkom op WK
LEUVEN (ANP) - De Nederlandse teamsprinters kunnen hun wereldtitel bij de WK baanwielrennen volgende maand in Roubaix toch verdedigen. Dat heeft de internationale wielrenunie UCI laten weten aan wielerbond KNWU, bevestigt algemeen directeur Thorwald Veneberg.
In eerste instantie leken de teamsprinters niet welkom in Roubaix, waar de WK op 20 oktober beginnen. Omdat Nederland niet voldaan heeft aan de eisen van de UCI, is er slechts sprake van een beperkte deelname. De KNWU liet het afgelopen jaar de wedstrijden om de Nations Cup schieten vanwege de coronapandemie. Deelname aan ten minste een van die wedstrijden was een voorwaarde om op de WK te kunnen starten.
Op de lijst waarop te zien is op welke onderdelen landen kunnen uitkomen, was Nederland bij de teamsprint niet vertegenwoordigd. Navraag leerde Veneberg dat titelverdedigers gewoon welkom zijn. Nederland mag verder op de sprint met twee man uitkomen. Op de onderdelen keirin, de km-tijdrit, het omnium, de puntenkoers en scratch kan één renner worden ingeschreven. Bij de vrouwen is op de onderdelen sprint, keirin, omnium, puntenkoers en scratch telkens plaats voor één Nederlandse renster. Op de koppelkoers is Nederland niet geplaatst, maar als titelverdediger eveneens welkom.
Nederland leidde anderhalf jaar geleden bij de WK in Berlijn het landenklassement met zes gouden medailles. Die werden veroverd door de teamsprinters (Harrie Lavreysen, Jeffrey Hoogland, Roy van den Berg en Matthijs Büchli), Lavreysen (sprint, keirin), Sam Ligtlee (km-tijdrit), Kirsten Wild (scratch) en Wild met Amy Pieters (koppelkoers). Voor de teamsprinters was het de derde wereldtitel op rij. In Tokio veroverden ze afgelopen zomer ook goud op het onderdeel.
De KNWU had eerder deze maand nog een renner kunnen afvaardigen naar het Colombiaanse Cali, waar de laatste wedstrijd uit de Nations Cup plaatsvond. De bond oordeelde dat het vanwege de coronasituatie daar niet verantwoord was om af te reizen. Eerder bleef Nederland ook thuis bij wedstrijden in onder meer Sint-Petersburg, kort voor de Spelen, en Hongkong waar quarantaine dreigde.
Meer uit Sport
FRANKFURT (ANP) - Michael van Gerwen en Gian van Veen hebben op de World Cup of Darts in Frankfurt de kwartfinales bereikt. Het Nederlandse duo won bij de laatste zestien met 8-6 van Zweden. Duitsland is zondag de volgende tegenstander.
4 uur geledenLEIDEN (ANP) - Diane van Es heeft voor het eerst de Nederlandse titel veroverd op de 10.000 meter. De Rotterdamse atlete deed dat op de atletiekbaan in Leiden, waar het NK deel uitmaakte van de internationale wedstrijden om de Gouden Spike. Van Es won de wedstrijd in 31.39,28. Ze liep in de slotfase van de race weg bij de Ethiopische Almaz Baraki, die als tweede finishte in 31.44,29. De Italiaanse Federica Del Buono werd derde in 31.46,35.
6 uur geledenROSMALEN (ANP) - Tennisser Daniil Medvedev is er niet in geslaagd om de finale van het Libéma Open te bereiken. De 30-jarige Rus moest in de halve finale zijn meerdere erkennen in Kamil Majchrzak. De Pool won in twee sets (7-6 (4) 6-1) en neemt het in de finale op tegen de Australiër Alex de Minaur.
9 uur geledenGRAND COLOMBIER (ANP) - Isaac del Toro heeft de zevende etappe van de Tour Auvergne-Rhône-Alpes, voorheen het Critérium du Dauphiné, gewonnen. De 22-jarige Mexicaan van UAE Team Emirates maakte in de slotklim van de buitencategorie op de Grand Colombier het verschil en kwam solo aan. De Spanjaard Juan Ayuso volgde op 24 seconden, voor de Noor Tobias Halland Johannessen, die op 38 seconden van de winnaar binnenkwam. Luke Tuckwell uit Australië behoudt de leiding in het algemeen klassement.
12 uur geledenROSMALEN (ANP) - Tennisster Robin Montgomery heeft in Rosmalen voor het eerst in haar carrière de finale van een WTA-toernooi bereikt. De 21-jarige Amerikaanse versloeg op het Libéma Open in twee sets Ajla Tomljanović uit Australië: 6-4 6-2. In de finale treft ze Barbora Krejčíková uit Tsjechië.
13 uur geledenROSMALEN (ANP) - Tennissers Sander Arends en David Pel hebben voor het eerst het mannendubbelspel op het grastoernooi van Rosmalen gewonnen. Het Nederlandse duo versloeg in de finale het Belgisch-Franse koppel Zizou Bergs en Arthur Rinderknech na twee tiebreaks in twee sets: 7-6 (6) 7-6 (5).
15 uur geledenLONDEN (ANP/AFP) - Tennisster Victoria Mboko heeft zich wegens een knieblessure afgemeld voor Wimbledon. De 19-jarige Canadese maakte bekend dat ze de rest van het grasseizoen mist, maar hoopt dat ze haar samenwerking met Serena Williams in het dubbelspel kan hervatten op de US Open.
17 uur geleden