Nederlandse robotarm aangekomen bij ruimtestation ISS
BAJKONOER (ANP/BELGA) - Een in Nederland gemaakte robotarm is na een reis van ruim een week aangekomen bij het internationale ruimtestation ISS. Daar zal de 11 meter lange arm de bewoners helpen bij onder meer ruimtewandelingen, inspecties en wetenschappelijke experimenten.
De European Robotic Arm (ERA) zit vastgekoppeld aan een nieuwe Russische uitbouw van het ISS, de module Nauka (Wetenschap). Die werd vorige week woensdag gelanceerd vanaf de ruimtebasis Bajkonoer in Kazachstan. Onderweg kampte de module met pech, waaronder motorproblemen. Donderdag om 15.29 uur (Nederlandse tijd) koppelde Nauka zich aan het ISS.
Kort na de koppeling werden opnieuw problemen vastgesteld. De stuurraketjes van de Nauka gingen onverwachts aan, waardoor de positie van het ISS in de ruimte was veranderd. De problemen lijken nu voorbij te zijn en het ISS is met behulp van de stuurraketjes van de Russische besturingsmodule Zvezda weer teruggedraaid. Specialisten onderzoeken wat er precies is gebeurd.
Technische problemen
De Nauka zou volgens de oorspronkelijke planning in 2007 worden gelanceerd, maar vanwege verschillende technische problemen werd de lancering uitgesteld. De module wordt in de ruimte vooral ingezet voor wetenschappelijk onderzoek. Ook de robotarm ging later de ruimte in dan aanvankelijk gepland.
Het werk aan de ERA begon al in de jaren 80, maar de plannen werden meerdere keren veranderd en lanceringen werden keer op keer uitgesteld. De Nederlandse astronaut André Kuipers zou de robotarm in 2012 in ontvangst nemen toen hij zelf in het ISS verbleef, maar dat ging niet door. Op het laatste moment werd de lancering nog met een week uitgesteld, van 15 naar 21 juli.
De ontwikkeling en de bouw van de arm hebben ongeveer 360 miljoen euro gekost. Daarvan droeg Nederland zo'n 240 miljoen euro bij. Hoofdaannemer is het bedrijf Airbus Defence and Space in Leiden. Dat werd in de jaren zestig opgericht onder de naam Fokker Ruimtevaart en heette later Dutch Space.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
23 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
59 minuten geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
2 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
3 uur geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
4 uur geleden