Nederlandse advocaten staan MH17-verdachte Oleg Poelatov bij
DEN HAAG (ANP) - Twee Nederlandse advocaten staan in de komende rechtszaak over het neerschieten van vlucht MH17 Oleg Poelatov bij. Hij is een van de vier verdachten die het Openbaar Ministerie gaat vervolgen voor moord. Onlangs werd al bekend dat een van de verdachten een Nederlandse advocaat in de arm had genomen in het proces.
De raadslieden zijn Boudewijn van Eijck en Sabine ten Doesschate, laten zij zelf weten in een interview in het Advocatenblad. Ze willen niet zeggen wie hun cliënt is, maar bronnen bevestigen een bericht van het Russische persbureauItar-Tass dat het om Oleg Poelatov gaat. Hij was tweede man van de inlichtingendienst van de rebellen in Donetsk. Zijn baas Sergej Doebinski gold als de rechterhand van de rebellenleider Igor Girkin. Zij zijn de twee andere verdachten. De vierde verdachte is garnizoenscommandant Leonid Chartsjenko.
De Nederlanders zullen bij de verdediging van Poelatov samenwerken met de Russische advocate Elena Kutina en haar kantoor in Moskou. In het interview zeggen zij te begrijpen dat de rechtszaak voor veel emoties zal zorgen en dat ze de zaak voor de nabestaanden met respect zullen behandelen. Verder stellen ze dat ook in een beladen zaak zoals deze het belangrijk is dat verdachten een onafhankelijke advocaat krijgen, die hun kant van de zaak belicht.
Eerste zitting
Op 9 maart is de eerste zitting in het monsterproces, dat plaatsvindt in de extra beveiligde rechtbank op Schiphol. In de zaak zijn al zittingsdagen gereserveerd tot en met maart 2021.
Het vliegtuig werd onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur op 17 juli 2014 uit de lucht geschoten. Dat gebeurde boven het oosten van Oekraïne, waar pro-Russische separatisten vochten tegen het Oekraïense regeringsleger. De Boeing 777 werd geraakt door een Buk-raket. Alle 298 mensen kwam om het leven, onder wie bijna 200 Nederlanders.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
9 minuten geledenHAARLEM (ANP) - ProRail kan de komende jaren op steeds meer delen van het spoor alleen strikt noodzakelijk onderhoud plegen. Werkzaamheden om het spoor 'toekomstklaar' te maken, raken daarbij in de verdringing. Volgens de spoorbeheerder komt dat door tekorten aan geld en personeel.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal meldingen van kindermisbruik is in vier jaar met 20 procent toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van de Monitor seksueel geweld tegen kinderen 2020-2024. In die periode steeg het aantal meldingen geregistreerd door de politie van 3010 naar 3690 per jaar. Vooral het onlinemisbruik neemt toe, zoals grooming en het verspreiden van naaktbeelden.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen die lhbtqia+ zijn, kunnen steeds minder vaak vrij en veilig opgroeien. Ze worden gepest, bedreigd en aangevallen, en ze voelen zich niet genoeg gesteund door leraren. Hun rechten staan steeds vaker onder druk, waarschuwt Kinderombudsman Margrite Kalverboer.
4 uur geledenZEVENBERGEN (ANP) - Dat Moerdijk ook wordt genoemd in een onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale in Noord-Brabant leidde woensdag tijdens een informatieavond tot vragen van bewoners. Afgelopen weken werd bekend dat het dorp mogelijk moet verdwijnen ten behoeve van een ander energieproject: Powerport. Het onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale viel daar "bijzonder ongelukkig" mee samen, zei gedeputeerde Wilma Dirken van de provincie.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Schrijver Anja Meulenbelt krijgt de P.C. Hooft-prijs 2026 voor haar beschouwend proza. Ze krijgt 60.000 euro, die hoort bij de belangrijke literaire oeuvreprijs voor een Nederlandse schrijver.
17 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Stint-ondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander hebben woensdag in de rechtbank toegegeven dat zij onjuiste informatie hebben opgenomen in gebruikershandleidingen. Zo schreven zij dat de elektrische bolderkar voldeed aan Europese veiligheidsrichtlijnen, terwijl dit niet klopte. Ook in een aanvraag bij het ministerie van Infrastructuur meldden zij volgens het Openbaar Ministerie ten onrechte dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Het OM verdenkt de bedrijven van het tweetal van onder meer valsheid in geschrifte.
17 uur geleden