Nederlanders gebruiken steeds vaker telefoon in verkeer
DEN HAAG (ANP) - Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon in het verkeer. Dat staat in een nieuw rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Bijna 69 procent van de Nederlanders gaf aan vorig jaar wel eens aan de telefoon te hebben gezeten in het verkeer. In 2017 lag dat percentage iets lager.
Ruim 66 procent daarvan doet dat tijdens stilstand, bijna 57 procent gebruikt de telefoon tijdens het rijden of lopen. Voetgangers zitten het vaakst op hun toestel, namelijk 84,4 procent. Daarna volgen automobilisten (65,6 procent) en fietsers (55,7 procent).
Volwassen fietsers en voetgangers gebruiken hun telefoon het meest om berichten te lezen (37,9 om 69 procent). Automobilisten blijken het vaakst handsfree te bellen (46,2 procent). Over het algemeen werd vorig jaar de telefoon steeds vaker gebruikt om de navigatie in te stellen, muziek te luisteren en spelletjes te spelen.
Verder geven volwassenen vaak aan vooral bereikbaar te willen zijn bij noodgevallen. Jongeren gebruiken hun telefoon juist uit gewoonte.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
9 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden