Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nederlander leeft al bijna 40 jaar met donorhart, een wereldrecord

Nederlander leeft al bijna 40 jaar met donorhart, een wereldrecord

DEN HAAG (ANP) - Een 57-jarige man uit Nederland leeft al sinds juni 1984 met een donorhart. Nog nooit is iemand zo lang in leven gebleven na een transplantatie van dat orgaan. Het wereldrecord is erkend door Guinness World Records, de organisatie achter het beroemde recordboek.

Bert Janssen kreeg op 17-jarige leeftijd te horen dat hij aan cardiomyopathie lijdt. Het hart is dan niet goed in staat om bloed rond te pompen. Hij kwam in aanmerking voor een harttransplantatie in Londen. In Nederland was dat toen nog niet mogelijk, de eerste operatie om een hart te vervangen gebeurde later dat jaar in Rotterdam, maar voor het Londense ziekenhuis was het al de 107e harttransplantatie.

Een week na aankomst in Londen gebeurde er een auto-ongeluk waardoor twee donoren om het leven kwamen, vertelt Janssen donderdag in Britse media. De Nederlander kreeg het hart van een van hen. Hij zegt dat hij "nog steeds dankbaar is voor dit ongelooflijke geschenk". Inmiddels is hij getrouwd en vader van twee volwassen zonen.

Volgens de Nederlandse Transplantatie Stichting zijn vorig jaar 74 harttransplantaties in Nederland uitgevoerd. Eind vorig jaar wachtten 149 mensen op een nieuw hart. De wachtlijst is gedaald. Dat komt voor een deel doordat mensen een nieuw hart hebben gekregen en niet meer hoeven te wachten, maar voor een deel ook doordat mensen zijn overleden tijdens het wachten of doordat hun toestand te slecht is geworden om nog in aanmerking te komen voor transplantatie.

Meer uit Gezond

Minister: zorgvilla's ExpertCare pas dicht bij goed alternatief

DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.

9 uur geleden
Van Ark pleitte in najaar 2020 voor hardere coronalockdown

DEN HAAG (ANP) - Toenmalig zorgminister Tamara van Ark drong in het najaar van 2020 aan op opnieuw een strenge lockdown om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen te dempen. Dat heeft zij gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Het kabinet besloot in oktober van dat jaar evenwel tot een milder maatregelenpakket, dat niet het gewenste effect had. De harde lockdown kwam er in december alsnog.

1 dag geleden
Zorg was aantal keer dicht bij code zwart tijdens de pandemie

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zorg zat een aantal keer dicht tegen 'code zwart' aan tijdens de coronapandemie, zei voormalig minister Tamara van Ark van Medische Zorg tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Uiteindelijk kwam het net niet zo ver, maar Van Ark zei dat ze er wel op had geoefend.

1 dag geleden
Van Ark: urgentie coronacrisis won het van de lange termijn

DEN HAAG (ANP) - De problemen in de zorg waren tijdens de coronapandemie zo acuut, dat het kabinet eigenlijk zelden ruimte zag om de gevolgen van beperkende maatregelen op de lange termijn mee te wegen in het beleid. Dat heeft voormalig zorgminister Tamara van Ark gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Nieuw rapport Jason Bhugwandass: gebrek aan erkenning en nazorg

DEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."

2 dagen geleden
WHO-topman prijst bij bezoek Oegandese ebola-inspanningen

KAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.

3 dagen geleden
Topambtenaar: eenzaamheid verdiende meer aandacht tijdens corona

DEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

3 dagen geleden