Nederland op Duitse hoogrisicolijst, beleid dinsdag aangescherpt
BERLIJN (ANP) - Duitsland zet Nederland op de lijst met hoogrisicogebieden vanwege het snel oplopende aantal coronabesmettingen. Dat betekent dat een strenger beleid gaat gelden voor reizigers. Die maatregelen worden volgens gezondheidsinstituut Robert Koch Instituut (het Duitse RIVM) komende dinsdag van kracht. Ook Spanje en Georgië worden een hoogrisicogebied.
Niet-gevaccineerde reizigers moeten in Duitsland na een verblijf in een hoogrisicogebied in quarantaine. Ze worden geacht na aankomst direct naar hun verblijfplaats te gaan. Daar moeten ze zich 10 dagen isoleren als ze geen vaccinatie- of herstelbewijs hebben. De quarantaineperiode kan met een nieuwe coronatest ook na 5 dagen worden beëindigd.
Ook moeten reizigers straks voor ze de grens oversteken al beschikken over een negatieve testuitslag, vaccinatie-, of herstelbewijs. Ze moeten dergelijke gegevens ook via een formulier op internet doorgeven aan de Duitse autoriteiten.
Uitgezonderd van aanmeldplicht
Sommige groepen zijn uitgezonderd van die aanmeldplicht. Het gaat volgens een overzicht van de Duitse overheid onder meer om mensen die zonder te stoppen door een risicogebied zijn gereden en reizigers die op doorreis zijn naar een bestemming buiten Duitsland.
Duitse media hadden donderdag al bericht dat Nederland aangewezen zou worden als 'Hochinzidenzgebiet'. Duitsland zag Nederland al als risicogebied. Er gold daarom al een quarantaineplicht voor mensen die niet konden aantonen dat ze waren gevaccineerd, negatief getest of recent hersteld van Covid-19.
48 uur na aankomst
Zolang Nederland de status had van risicoland, moesten reizigers uiterlijk 48 uur na aankomst in Duitsland beschikken over documentatie als het test- of vaccinatiebewijs. Tot mensen die informatie konden overleggen, moesten ze zich wel houden aan de regels voor quarantaine. Die regel wordt aangescherpt.
Grote delen van Nederland gingen deze week van rood naar donkerrood op de coronakaart van de Europese gezondheidsdienst ECDC. Het gaat om de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel. Groningen stond al op het hoogste niveau en blijft daar staan.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.
1 week geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden