Nederland nadert 18 miljoen inwoners
DEN HAAG (ANP) - Nederland telt bijna 18 miljoen inwoners. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verwacht dat de mijlpaal in augustus wordt bereikt. De bevolkingsteller staat momenteel op ruim 17,986 miljoen.
Het inwonertal gaat uit van de mensen die in Nederland staan ingeschreven, dus bijvoorbeeld Nederlandse staatsburgers en vluchtelingen met een verblijfsvergunning. Mensen die illegaal in Nederland verblijven en asielzoekers die nog niet in de gemeentelijke bevolkingsregisters zijn ingeschreven, worden niet meegenomen in de telling.
In 2016 passeerde Nederland de grens van 17 miljoen inwoners. De prognose van het CBS destijds was dat het inwonertal van 18 miljoen pas in 2034 gehaald zou worden. "Als je een prognose doet voor de toekomst baseer je die op de cijfers uit het verleden, combineert die met de huidige situatie, baseert daar aannames op en extrapoleert dan naar de toekomst", zo legt hoofdsocioloog bij het CBS Tanja Traag "versimpeld" uit. "Maar als zich vervolgens iets voordoet dat afwijkt van het beeld dat je tot nu toe had, dan moet je die aannames bijstellen."
Vluchtelingenstromen
Traag verwijst daarbij naar de oorlog in Oekraïne die grote vluchtelingenstromen op gang bracht en in Nederland in 2022 voor een piek in de bevolkingsgroei zorgde. En de coronapandemie leverde veel extra sterfte op, waardoor de levensverwachting tijdelijk lager was. Sinds 2022 neemt die echter weer toe. Of de pandemie ook op de lange termijn effecten heeft op de bevolkingsontwikkeling, moet nog blijken. De factoren die de bevolkingsgroei bepalen, zijn "grillig", benadrukt Traag. "Bevolkingsgroei is geen constant toenemende lijn."
Omdat de cijfers dus met allerlei onzekerheden zijn omgeven, stelt het CBS de prognose jaarlijks bij. Daarbij houdt het statistiekbureau rekening met "de meest recente ontwikkelingen en nieuwste inzichten". Zo is de verwachting nu bijvoorbeeld dat de jaarlijkse immigratie de komende jaren iets zal afnemen, terwijl de emigratie juist zal toenemen. Het CBS voorziet op dit moment dat Nederland in 2037 het inwonertal van 19 miljoen inwoners zal bereiken.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
10 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
12 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
14 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
16 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
18 uur geleden