Nederland levert 'El Chapo van Azië' uit aan Australië
MELBOURNE (ANP) - Nederland heeft de 59-jarige Canadese drugstycoon Tse Chi Lop uitgeleverd aan Australië. De in China geboren man wordt ook wel de 'El Chapo van Azië' genoemd en was een van de meest gezochte drugstycoons ter wereld. Hij zou leiding geven aan het Sam Gor-syndicaat, ook wel The Company genoemd, en werd in januari 2021 in Nederland opgepakt. Donderdag verschijnt hij voor de rechter in Melbourne.
De Australische politie meldt dat Tse als maximumstraf levenslang kan krijgen. Hij wordt er specifiek van verdacht de harddrug crystal meth te hebben verhandeld in 2012 en 2013. Het gaat om 'slechts' 20 kilo, met een huidige straatwaarde van zo'n 4,4 miljoen Australische dollar (bijna 2,8 miljoen euro). Maar volgens Australische media was de drugsbaron in werkelijkheid verantwoordelijk voor 70 procent van alle drugs die Australië binnenkwam.
De Canadees was op vrijdag 22 januari 2021 op weg van Taiwan - waar hij woonde - naar zijn thuisland Canada. De arrestatie was op Schiphol, waar hij een tussenlanding maakte. Hij vocht zijn uitlevering tevergeefs aan. "Massamedia noemen me de koning van een drugskartel, maar dat is niet juist. Ik ben bang dat als ik naar Australië ga en er een rechtszaak komt, de rechter mij met een gekleurde bril onrechtvaardig zal behandelen. Media verspreiden geruchten die niet de waarheid zijn, daarom ben ik heel bang", vertelde Tse vorig jaar aan de rechtbank in Rotterdam.
De Australische politie meldt verder dat ook een 66-jarige Chinees-Britse handlanger van Tse door Thailand is uitgeleverd. Dat was in juni. De twee zouden volgens de politie samen met jonge leden van hun organisatie illegale drugs tussen Sydney en Melbourne hebben vervoerd.
Volgens het VN-Bureau voor Drugs en Criminaliteit was de handel van het Sam Gor-syndicaat in crystal meth goed voor een omzet van tussen de 8 en 17,7 miljard dollar in 2018. Het zou voor miljarden dollars aan drugsgeld hebben witgewassen via casino's, hotels en vastgoed in Zuidoost-Azië.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
5 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
9 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
15 uur geleden