Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nederland daalt op Europese lijst van meeste coronabesmettingen

Nederland daalt op Europese lijst van meeste coronabesmettingen

BRUSSEL (ANP) - Nederlandse provincies horen niet meer tot de Europese regio's waar het coronavirus het allermeest om zich heen grijpt. In het nieuwste overzicht van de Europese gezondheidsdienst ECDC staat Drenthe op de zestiende plaats van regio's met de hoogste besmettingsgraad. Een week eerder was de hoogste Nederlandse notering nog een achtste plaats, voor Limburg.

In navolging van het carnavalsfeest kwamen Limburg en ook Noord-Brabant enkele weken voor in de hogere regionen van de wekelijkse lijsten van de Europese Unie. De zuidelijke provincies zijn nu een eind gezakt: Limburg staat op plaats 38, Brabant is met een 56e notering nu zelfs de Nederlandse provincie met het laagste aantal geregistreerde coronagevallen ten opzichte van het aantal inwoners.

De lijst van ECDC telt in totaal 215 regio's. Stonden vorige week nog negen Nederlandse provincies bij de eerste dertig, deze week zijn dat er nog vier. Na Drenthe volgen Groningen, Overijssel en Gelderland. Het grootste deel van het land staat tussen de dertigste en de vijftigste plaats.

Oostenrijk

Oostenrijk telt gemiddeld het hoogste aantal positieve coronatesten. De acht regio's met de hoogste besmettingscijfers liggen in dat land, met Neder-Oostenrijk als hoogste uitschieter. In deze regio in het noordwesten van het Alpenland raakten de afgelopen twee weken bijna 7300 mensen besmet per 100.000 inwoners. Dat is een op de veertien mensen. Regio's op Cyprus en in Finland maken de top-10 af. Meteen daarna volgt IJsland, dat enkele weken de grootste coronabrandhaard van Europa was. IJsland is geen EU-lid, maar de cijfers uit het land tellen wel mee omdat het tot de Europese Economische Ruimte hoort.

De ECDC-kaart die tegelijk met de cijfers verscheen, kleurt nog altijd grotendeels donkerrood. Die kleur geeft aan dat de omikronvariant van het coronavirus op de meeste plekken in Europa nog steeds volop rondgaat. Nederland kleurt voor de twintigste opeenvolgende week donkerrood.

Meer uit Gezond

Wetenschapper: gevoel urgentie over corona verschilde ook bij ons

DEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

23 uur geleden
RIVM zag al vroeg dat corona-uitbraak veel groter was dan gedacht

DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.

2 dagen geleden
Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

5 dagen geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

5 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

6 dagen geleden