Nederland blijft week langer rood op Europese coronakaart
DEN HAAG (ANP) - Nederland blijft ook komende week hoogstwaarschijnlijk een rode vlek op de coronakaart van Europa. Dat kan betekenen dat de beperkingen die Duitsland, Frankrijk, Noorwegen en andere landen hebben ingesteld voor Nederlandse vakantiegangers nog wat langer van kracht blijven. De kaart wordt wel iets minder vurig, door de daling van het aantal nieuwe coronagevallen. Waarschijnlijk blijft alleen Noord-Holland donkerrood en staat de rest van Nederland na komende donderdag op rood.
De coronakaart wordt elke donderdag gemaakt door het ECDC, de Europese evenknie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De organisatie kijkt naar het aantal positieve tests in de afgelopen twee kalenderweken en naar het percentage positieve tests. De kaart heeft vier kleuren: groen, oranje, rood en donkerrood.
Bij de huidige kaart, van afgelopen donderdag, staan Noord-Holland, Groningen, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Overijssel en Limburg op donkerrood. In Flevoland, Friesland, Zeeland en Drenthe is de situatie iets minder ernstig, die zijn roodgekleurd. Omdat het ECDC kijkt naar de cijfers over de laatste twee weken, telde de piek van de huidige coronagolf nog net mee voor de kaart van afgelopen donderdag. Die hoge cijfers vallen weg bij de kaart van komende week.
Provincie
Een provincie wordt donkerrood wanneer er in twee weken tijd meer dan 500 op de 100.000 inwoners positief zijn getest. In de afgelopen 14 dagen komt alleen Noord-Holland nog boven die grens uit. In die provincie zijn in de laatste twee weken 15.930 nieuwe gevallen ontdekt, omgerekend zo'n 553 op elke 100.000 mensen. Dat is wel een flinke daling. In de twee weken waarop de huidige kaart is gebaseerd, telde de provincie 931 positieve tests per 100.000 Noord-Hollanders.
Groningen duikt van 792 naar 422 positieve tests per 100.000, en Utrecht van 701 naar 409. Daarmee gaan ze hoogstwaarschijnlijk van donkerrood naar rood, net als Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Overijssel en Limburg. De andere vier provincies blijven vermoedelijk op rood staan. Wanneer de eerste provincies naar oranje kunnen zakken, hangt af van het percentage positieve tests. Dat is nu nog te hoog voor een stap omlaag.
Nieuwe kaart
Op woensdag komt de Nederlandse overheid met een nieuwe kaart van de risiconiveaus in de 25 veiligheidsregio's. Nederland telt vier van die niveaus. Van laag naar hoog zijn dat waakzaam, zorgelijk, ernstig en zeer ernstig. Welke status een regio heeft, wordt vastgesteld op basis van het aantal positieve tests en het aantal ziekenhuisopnames. Het hoogste cijfer van de twee geeft de doorslag. Momenteel staan tien regio's op ernstig en vijftien op zeer ernstig.
Puur op basis van het aantal positieve tests in de afgelopen week zou Drenthe teruggaan naar zorgelijk. De rest van het land zou in dat geval uitkomen op ernstig. Geen enkele regio zou dan nog op zeer ernstig staan. Maar het aantal nieuwe ziekenhuisopnames stijgt, waardoor regio's wel op zeer ernstig blijven. Vorige week eindigden Zeeland, Groningen, IJsselland, Utrecht, Zaanstreek-Waterland, Hollands Midden en Brabant-Zuidoost door de opnames op zeer ernstig. Als in die regio's alleen het aantal positieve testen had geteld, zou de situatie er ernstig zijn geweest. Sindsdien is het aantal opnames in het hele land verder gestegen, de daling daarvan is nog niet begonnen.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
36 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
4 uur geleden