NEC hoopt in kwartfinale beker op publiek in opgeknapte Goffert
NIJMEGEN (ANP) - NEC hoopt begin februari in de kwartfinale van het bekertoernooi tegen Go Ahead Eagles weer publiek te kunnen ontvangen in het Goffert-stadion. Op dit moment wordt hard gewerkt om de betonnen tribunes in het stadion te versterken, nadat half oktober een deel van de tribune van het uitvak onder het gewicht van springende supporters was ingestort na de derby tegen Vitesse (0-1). "We gaan er alles aan doen om De Goffert bij de bekerwedstrijd helemaal geopend te krijgen, mits corona dat toelaat", zei algemeen directeur Wilco van Schaik bij ESPN voor de aftrap van de competitiewedstrijd tegen Feyenoord in Nijmegen.
Onderzoek door ingenieursbureau Royal Haskoning wees uit dat de ijzeren bewapening in het beton niet overal op orde was. Volgens de onderzoekers kan NEC weer op een veilige manier in een vol stadion spelen als de tribunes worden versterkt.
De club uit Nijmegen laat momenteel de betonnen tribunes aan de achterkant versterken met honderden metalen strips, met afmetingen van 4, 6 en 8 meter. "Op dit moment zitten we al op 400 strips, we gaan naar 500 tot 600", aldus Van Schaik. "Waar de bewapening te weinig is, vangen die strips het op. Het wordt allemaal constant getest, dat is monnikenwerk."
Zwarte bladzijde
NEC kon de afgelopen maanden wel in het stadion blijven spelen, maar de tribunes moesten leeg blijven. Vanwege de coronamaatregelen zijn sowieso alle stadions sinds begin november leeg. Het kabinet overweegt komende week weer toestemming te geven voor de terugkeer van publiek bij sportwedstrijden. NEC hoopte in eerste instantie op 19 februari tegen RKC Waalwijk het stadion weer te openen voor de fans, maar bij de loting voor de kwartfinales van het bekertoernooi kreeg de club zaterdag een thuiswedstrijd toebedeeld voor 8, 9 of 10 februari.
"De man die het werk in ons stadion uitvoert, kreeg wel wat vlekjes in zijn nek toen ik zei dat het dan klaar moet zijn", aldus Van Schaik. "Maar de producent heeft aangegeven dat het gaat lukken. Het instorten van de tribune was een zwarte bladzijde, gelukkig is er niets ergs gebeurd met mensen. Het zou voor ons een feest zijn als we het stadion in de kwartfinale van de beker kunnen heropenen, hopelijk met zoveel mogelijk mensen."
Meer uit Voetbal
LONDEN (ANP) - Oranje-international Victoria Pelova vervolgt haar carrière bij Tottenham Hotspur, zo meldt de Londense club. De 27-jarige middenvelder speelde de afgelopen drie seizoenen bij stadsgenoot Arsenal, maar vorige maand werd bekend dat ze die club transfervrij zou verlaten.
33 minuten geledenKANSAS CITY (ANP) - De bevolking van Kansas City is donderdag massaal uitgelopen voor de fanwalk van de Oranjefans. Duizenden mensen gingen tegen het einde van de ochtend in oranje kleding de straat op om zich aan te sluiten bij de fans van het Nederlands elftal, die na een feestje in het Power & Light District achter de Oranjebus aanliepen door het centrum van de stad.
47 minuten geledenKANSAS CITY (ANP) - De veiling van gedragen shirts van de spelers van het Nederlands elftal tijdens het tweede WK-duel met Zweden heeft 50.618 euro opgeleverd. Het overgrote deel van de opbrengst gaat naar het Prinses Máxima Fonds.
53 minuten geledenBARCELONA (ANP/DPA) - De Duitse keeper Marc-André ter Stegen is dicht bij een overgang naar Ajax. Volgens de Spaanse sportkrant AS staat de Duitser op het punt zich door FC Barcelona voor een seizoen te laten verhuren aan de Amsterdammers.
1 uur geledenMIAMI (ANP/RTR) - Neymar kon zijn tranen na zijn rentree in het Braziliaanse elftal op het WK voetbal naar eigen zeggen niet bedwingen. De 34-jarige aanvaller maakte in de nacht van woensdag op donderdag na een afwezigheid van bijna duizend dagen weer minuten voor de 'Seleção' in de gewonnen groepswedstrijd tegen Schotland (3-0).
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Daphne Koster heeft een nieuwe functie bij Ajax en is sinds begin deze maand hoofd strategie vrouwenvoetbal. Dat heeft de Amsterdamse club donderdag bekendgemaakt. De 45-jarige oud-speelster was jarenlang hoofd vrouwenvoetbal. In haar nieuwe, strategische, adviserende rol gaat ze zich richten op "de brede ontwikkeling van de Ajax Vrouwen op het gebied van opleiding, nationale en internationale groei."
3 uur geledenNYON (ANP) - Stéphanie Frappart treedt toe tot de scheidsrechterscommissie van de Europese voetbalbond UEFA. Dat heeft de organisatie donderdag bekendgemaakt. De Française staat hoog aangeschreven binnen de UEFA en werd bekend als de eerste vrouwelijke scheidsrechter in zowel de Champions League als op het WK in het mannenvoetbal.
5 uur geleden