Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Natuurbeheerders willen rust in de kraamkamer van de natuur

Natuurbeheerders willen rust in de kraamkamer van de natuur

AMERSFOORT (ANP) - Boswachters van de vier grote natuurbeheerders in Nederland maken zich zorgen over de coronadrukte in de natuur, nu het broedseizoen voor de deur staat. Op veel plaatsen hebben zij de afgelopen dagen borden geplaatst en spandoeken opgehangen met de tekst 'welkom in de kraamkamer van Moeder Natuur', in de hoop dat recreanten daaruit begrijpen dat ze zich een beetje rustig moeten houden.

Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Goois Natuurreservaat en LandschappenNL beheren samen zo'n 500.000 hectare natuur in Nederland. Sinds het uitbreken van de coronacrisis is het in alle natuurgebieden veel drukker. "Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee", aldus boswachter Ruben Vermeer van Natuurmonumenten. Niet alle nieuwe bezoekers weten dat ze hun hond aan de lijn moeten houden, op de paden moeten blijven en geen afval moeten achterlaten.

In het broedseizoen, dat medio maart begint, zoeken dieren overal een plek om te nestelen, te broeden en te baren. Planten en bomen vormen nieuwe knoppen en lopen weer uit. Wandelaars en fietsers die dwars door natuurgebied trekken kunnen nu extra veel schade aanrichten, aldus de natuurbeheerders. Sommige broedgebieden zijn zo kwetsbaar dat ze helemaal op slot gaan. Dat staat op borden aangegeven. De natuurbeheerders controleren of recreanten dergelijke verboden naleven. Het broedseizoen is op 15 juli afgelopen.

Meer uit Binnenland

Reisadviezen voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast, waardoor mensen daar grotendeels weer naartoe kunnen. Dat gebeurde na de voorlopige vredesdeal tussen de Verenigde Staten en Iran over het conflict in het Midden-Oosten. De situatie kan echter snel verslechteren, waarschuwt het ministerie.

26 minuten geleden
Defensie en bonden willen per 1 september 6,5 procent meer loon

DEN HAAG (ANP) - De lonen van defensiepersoneel stijgen op 1 september met 6,5 procent. Begin 2028 worden de salarissen nog eens 2 procent hoger, heeft staatssecretaris Derk Boswijk (Defensie, CDA) afgesproken met vakbonden. Ook beloningen voor missies en onregelmatig werk gaan omhoog.

44 minuten geleden
Gelderland houdt vast aan stikstofzones van 500 meter

ARNHEM (ANP) - Het provinciebestuur van Gelderland houdt vast aan stroken van 500 meter rond de Veluwe en drie andere kwetsbare natuurgebieden waarin de stikstofuitstoot fors omlaag moet. In die zones komt onder meer een verbod op nieuwe veehouderijen en moeten boeren inzetten op stalinnovaties om hun uitstoot omlaag te krijgen.

51 minuten geleden
Koningin Máxima opent jubilerend North Sea Jazz Festival

ROTTERDAM (ANP) - Koningin Máxima opent op vrijdagmiddag 10 juli in Rotterdam Ahoy het NN North Sea Jazz Festival, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst donderdag. Het is dit jaar vijftig jaar geleden dat de eerste editie van het jazzfestival plaatsvond.

57 minuten geleden
Nederland helpt Kyiv energie-infrastructuur sneller te herstellen

DEN HAAG (ANP) - Nederland gaat Oekraïne helpen om de energie-infrastructuur sneller te herstellen. Minister Sjoerd Sjoerdsma (Ontwikkelingssamenwerking, D66) heeft daarvoor op een internationale conferentie voor hulp aan Oekraïne in Gdansk een akkoord getekend met de Oekraïense minister Denys Shmyhal van Energie.

1 uur geleden
OM in hoger beroep tegen vrijspraak vergismoord ggz-directeur

ROTTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep tegen de uitspraak in de zaak rond de vergismoord op Rob Zweekhorst in 2014. De 59-jarige René F. uit Schiedam werd eerder deze maand door de rechtbank in Rotterdam wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken van betrokkenheid bij de moord op de ggz-directeur in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Het OM had 24 jaar cel geëist.

2 uur geleden
Nederland vraagt in EU om uitstel bij invoering grenssysteem

DEN HAAG (ANP) - Nederland heeft samen met andere EU-lidstaten gepleit voor uitstel bij de invoering van het nieuwe grenscontrolesysteem. Het systeem is nog altijd niet af, meldt een woordvoerder van asielminister Bart van den Brink (CDA) aan het ANP.

2 uur geleden