Natuurbeheerders willen rust in de kraamkamer van de natuur
AMERSFOORT (ANP) - Boswachters van de vier grote natuurbeheerders in Nederland maken zich zorgen over de coronadrukte in de natuur, nu het broedseizoen voor de deur staat. Op veel plaatsen hebben zij de afgelopen dagen borden geplaatst en spandoeken opgehangen met de tekst 'welkom in de kraamkamer van Moeder Natuur', in de hoop dat recreanten daaruit begrijpen dat ze zich een beetje rustig moeten houden.
Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Goois Natuurreservaat en LandschappenNL beheren samen zo'n 500.000 hectare natuur in Nederland. Sinds het uitbreken van de coronacrisis is het in alle natuurgebieden veel drukker. "Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee", aldus boswachter Ruben Vermeer van Natuurmonumenten. Niet alle nieuwe bezoekers weten dat ze hun hond aan de lijn moeten houden, op de paden moeten blijven en geen afval moeten achterlaten.
In het broedseizoen, dat medio maart begint, zoeken dieren overal een plek om te nestelen, te broeden en te baren. Planten en bomen vormen nieuwe knoppen en lopen weer uit. Wandelaars en fietsers die dwars door natuurgebied trekken kunnen nu extra veel schade aanrichten, aldus de natuurbeheerders. Sommige broedgebieden zijn zo kwetsbaar dat ze helemaal op slot gaan. Dat staat op borden aangegeven. De natuurbeheerders controleren of recreanten dergelijke verboden naleven. Het broedseizoen is op 15 juli afgelopen.
Meer uit Binnenland
ALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
2 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
3 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
3 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
5 uur geleden