Natuurbeheerders: geniet in de tuin van de zon
AMERSFOORT (ANP) - "Geniet van de zon, maar in de tuin of op je balkon." Die oproep doen Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten vrijdag. Beide natuurorganisaties willen voorkomen dat het zondag met het voorspelde mooie lenteweer weer veel te druk wordt in de natuurgebieden.
"Afgelopen weekend viel het mee met de drukte in de natuur, maar toen was het fris weer met een koude wind. Nu het mooi weer wordt herhalen we nog eens: mijd natuurgebieden, blijf zoveel mogelijk thuis", aldus de natuurbeheerders. Vooral op parkeerterreinen houden mensen zich niet aan de voorgeschreven anderhalve meter afstand.
Veel burgemeesters kondigen vrijdag aan dat ze boetes gaan uitdelen voor drukte in de natuur. Het is verboden met meer dan twee personen bij elkaar te zijn. In Arnhem zijn daarom vrijdag op een deel van de Rijnkade en in een deel van het Sonsbeekpark maatregelen genomen. In Deventer en Nijmegen wordt extra gecontroleerd in een aantal stadsparken. In Zutphen zijn enkele plekken waar jongeren rondhingen, afgesloten.
Gelderse veiligheidsregio's
De burgemeesters van de drie Gelderse veiligheidsregio's hebben vrijdag samen met de Gelderse commissaris van de Koning John Berends inwoners opgeroepen om thuis te blijven. "Dit weekend en ook het paasweekeinde." "Als we nu met zijn allen thuisblijven is de kans het grootst dat we in de zomer weer leuke dingen kunnen doen", schrijven zij.
Utrechtse Heuvelrug heeft vrijdag alle parkeerterreinen bij bossen in Amerongen, Leersum, Doorn, Driebergen en Maarn voor onbepaalde tijd afgesloten. Verkeersregelaars en toezichthouders gaan controleren of iedereen zich gedraagt. Wie een hek opzijschuift, krijgt een boete, aldus de gemeente. Zeist heeft hetzelfde gedaan in Den Dolder, Huis ter Heide, Bosch en Duin, Austerlitz en Zeist zelf. Eerder zijn parkeerplaatsen in Baarn en Soest al gesloten, net als op de Sallandse Heuvelrug en in Woudenberg.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
43 minuten geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
2 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
4 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
7 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden