Natuur- en milieuorganisaties: kostbare tijd verloren in formatie
DEN HAAG (ANP) - In de kabinetsformatie is "kostbare tijd verloren gegaan", stellen natuur- en milieuorganisaties. Ze benadrukken dat elke denkbare coalitie de natuur- en klimaatdoelen zal moeten halen. "Niet óf, maar hoe het kabinet deze doelen haalt, is de enige relevante vraag die speelt in het vervolg van de formatie", reageren Milieudefensie, Vogelbescherming, het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee en Greenpeace op de ontwikkelingen in de formatie.
Volgens de organisaties ontbreekt het aan "zicht op een stabiel kabinet". Greenpeace-directeur Andy Palmen noemt dat "een blamage". Volgens hem hebben zowel de natuur als boeren "helemaal niets aan nog verdere vertraging". "Terwijl er in Den Haag politieke spelletjes gespeeld worden, lopen de boeren en de natuur in heel Europa tegen de grenzen van het systeem aan", zegt Palmen over de stroeve formatie, waarvan nu onduidelijk is hoe die verder zal verlopen nu NSC de gesprekken met PVV, VVD en BBB staakt.
In hun gezamenlijke reactie gaan de organisaties in op de redenen achter het vastlopen van de formatiegesprekken. "Aanleiding voor de breuk zijn de overheidsfinanciën en het mogelijk niet voldoen aan de Europese afspraken daarover. Dit komt ons bekend voor. Ook het klimaat en de natuur verkeren in steeds slechtere staat. Daarover bestaan eveneens harde afspraken. Net als voor het begrotingstekort, geldt voor natuur en klimaat: afspraak is afspraak."
Greenpeace maakte een dag na de Tweede Kamerverkiezingen al met een actie duidelijk dat de organisatie niet zit te wachten op een door de PVV geleide coalitie. "Geen klimaatontkenner in het Torentje", was de slogan waarmee actievoerders van de organisatie in de Hofvijver bij datzelfde Torentje stonden. De grootste partij, de PVV van Geert Wilders, wil het klimaatbeleid het liefst "door de shredder" halen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
10 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
23 uur geleden